Industry Wire

Geplaatst door Digilant

Groei automated in NL. significant

Digilant heeft uit eigen ervaring bevonden dat klanten zich steeds beter realiseren wat de voordelen zijn van automated trading. De drie voornaamste voordelen zijn:
• Sterke aanwezigheid van premium publishers in automated trading.
• Flexibiliteit van prijsstelling.
• Automatische optimalisatie.

In tegenstelling tot omliggende landen, is het merendeel van Nederlandse premium publishers (b.v. TMG, Sanoma, RTL, & MSN) aangesloten op exchanges. Dit heeft als gevolg dat automated trading aantrekkelijker wordt voor adverteerders. Hierdoor zullen zij makkelijker de overstap maken van standaard advertentie inkoop welke via in- en verkooponderhandeling tot stand komt. Tevens genieten adverteerders van een grotere flexibiliteit qua inzet van verschillende media kanalen en zijn zij niet meer verplicht een ‘’budget commitment’’ te maken.

Automated trading heeft het bijkomend voordeel dat adverteerders in grote mate zelf de maximale prijs van media kunnen bepalen. Voor bepaalde media geldt een zogenaamde “floor price” maar in de meeste gevallen wordt het tarief bepaald door vraag en aanbod. Een adverteerder koopt per impressie in en kan met een klein budget advertentieruimte inkopen tegen dezelfde tarieven als een adverteerder met een groot budget.

Tevens worden campagnes automatisch geoptimaliseerd binnen de exchanges door de Demand Side Platforms (DSPs). Dit gebeurt door systemen zoals die van Digilant – Audience Investment Management (AIM). Er wordt gekeken naar de best en slechtst presterende media en aan de hand van deze gegevens worden campagnes direct verbeterd. Het systeem biedt na verloop van tijd alleen nog op advertenties die voldoen aan de criteria van de adverteerder.

De flexibiliteit van de prijsstelling en de mogelijkheid voor optimalisatie sluit naadloos aan op de toenemende behoefte van adverteerders aan zelfsturing ten aanzien van media. Digilant speelt verder op deze behoeften in door selfservice als optie aan te bieden en maakt het daarmee mogelijk voor adverteerders om zelf hun online campagnes te managen.

Digilant’s positie in de markt, is die van een Demand Side Platform, ofwel een DSP. Een DSP is als het ware een stukje technologie dat adverteerders in staat stelt om advertentieruimte te kopen en te managen in een open en transparante veiling omgeving. Transparantie wordt geboden doordat adverteerders inzicht krijgen in de opgezette campagnes ten aanzien van bijvoorbeeld: gebruikte websites, frequency caps en gemaakte kosten. De ingekochte advertentieruimte wordt vervolgens gebruikt om een adverteerders boodschap aan de gewenste doelgroep over te brengen.

Het bedrijf, dat sinds 2010 operationeel is op de Nederlandse markt, heeft een sterke groei doorgemaakt. Dit heeft tot gevolg gehad dat Digilant zich heeft kunnen ontwikkelen als een van de weinige DSP’s in Nederland, die tevens ondersteuning biedt bij campagnemanagement ten behoeve van adverteerders.

Volgens Bjorn Brouwer, CEO van Digilant, zijn de verwachtingen voor toekomstige groei in de automated trading markt zeer positief. ‘’Meer concurrentie dwingt de markt tot meer openheid en verdere professionalisering. Grote adverteerders en bureaus zijn het terrein van automated trading aan het verkennen. Zij werken samen met uitgevers om tot oplossingen te komen welke het beste voldoen aan de gestelde campagne criteria. Hierin is de flexibiliteit die automated trading biedt een cruciaal onderscheidend element ”

Over Digilant
Digilant is een onafhankelijk marketing-technologie bedrijf dat marketeers een platform biedt waarmee de gehele media inkoop wordt ondersteund – van planning tot uitvoering, meting en optimalisatie – met ultieme precisie en transparantie. Digilant is oorspronkelijk gelanceerd als Adnetik in 2009 en heeft haar hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Verder heeft het bedrijf kantoren in: Brazilië, Mexico, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Digilant voorziet marketeers en bureaus met tools om hun doelen te bereiken. Bijvoorbeeld: naamsbekendheid vergroten van merken, klant-betrokkenheid vergroten, product introducties, concurrerende differentiatie, directe respons en het genereren van vraag. Digilant producten zijn verkrijgbaar als gemanagede services of via een selfservice interface.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht