Groei elektronica-retailmarkt zet door

Hamilton Bright verzorgt de fieldmarketingactiviteiten voor een aantal grote merken en retailers op het gebied van consumentenelektronica en bedient het grootste deel van de markt. Dankzij specifieke software waarmee Hamilton Bright de fieldmarketingactiviteiten van zijn klanten aanstuurt en bewaakt heeft een nauwkeurig inzicht in de branche.
Claudio Missaglia, directeur van Hamilton Bright: ‘De groei zit zowel in het zakelijke als het consumentensegment. Zo zet de verkoop van smart phones zet sterk door. Waar de early adaptors al enige jaren gretig gebruik maken van alle mogelijkheden die deze mobiele wondertjes bieden, zie je dat nu ook de grote massa overstag gaat. Deze ontwikkeling wordt versterkt door het feit dat veel mensen het bijna als een eerste levensbehoefte beschouwen om altijd en overal online te kunnen zijn en op alle mogelijke manieren in contact met vrienden en kennissen te blijven. Voor deze mensen voldoet een telefoon waarmee je alleen kunt bellen en smsen al lang niet meer.’
Missaglia verwacht ook een groei in het televisiesegment: ‘Ten eerste is deze groei toe te schrijven aan de verdere opmars van het fenomeen LCD-TV. Ten tweede zullen er meer en meer televisiesets met directe internettoegang worden verkocht.
De verkoop van het traditionele bruin- en witgoed zal daarentegen wat achterblijven. Dit hangt uiteraard samen met de woningmarkt die nog altijd op slot zit.’
Wat de verkoop eveneens stimuleert, zo is de overtuiging van Missaglia, is dat fabrikanten in een enorme wedloop om de gunst van de consument zijn verwikkeld. Ze proberen elkaar voortdurend af te troeven met steeds weer nieuwe producten. Dit zie je momenteel heel duidelijk gebeuren met de eBooks en tablet PC’s. De introductie van dit soort nieuwe producten gaat over het algemeen gepaard met enorme, slimme marketingcampagnes die de koopbereidheid van de consument sterk beïnvloeden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.