Geplaatst door Wasco

Groothandel Wasco en Point2Pay tekenen contract voor een strategische samenwerking

Wasco onderdeel van Wolseley, ’s werelds grootste distributeur en leverancier binnen de installatiebranche, een concern met een jaaromzet van ruim € 13 mrd, en Point2Pay onderdeel van PayPlaza, een omnichannel betaalplatform dat jaarlijks meer dan 300 miljoen transacties verwerkt in 17 Europese landen, zijn een strategische samenwerking aangegaan.

Economisch gaat het weer de goede kant op maar juist daar wringt zich de schoen bij de zelfstandige ondernemer in de installatie branche. Economische groei kan zelfs negatief uitpakken voor de zelfstandige ondernemer. Veel werk kan meer omzet betekenen, echter niet als er geen tijd voor nieuwe klanten is. De administratie moet ook worden gedaan, zelf of door het inhuren van een administratieve medewerker. Als er al budget is voor een nieuwe medewerker, dan kan de installateur beter een monteur aannemen die extra omzet binnen brengt dan een administratief medewerker. Het maken van de facturen en het innen hiervan wordt dan meestal verschoven naar de avonduren of z’n vrouw. Meer werk betekent direct een grotere druk op deze ondernemer qua administratie. Met de strategische samenwerking bundelen Wasco en Point2Pay hun krachten om deze last voor de zelfstandige ondernemer weg te kunnen nemen. Wasco biedt Point2Pay ‘toegang’ tot 12.000 installateurs en haar productdata base. Point2Pay biedt Wasco een technologisch en innoverend platform en applicatie waarmee Wasco haar klanten kan helpen met ondernemen.

“Jij je Vak en Wij de Service” zegt de algemeen directeur Wasco Herold van den Belt. Van den Belt: “Wij vinden dat onze klanten zeker in deze herstellende economie nu hun kansen moeten kunnen pakken en zich voornamelijk cq liefst alleen bezig moeten kunnen houden waar ze goed in zijn en waarvoor ze hun bedrijf begonnen zijn – het installeren van CV-ketels, sanitair, dakbedekking e.d.. Vergis je niet, juiste bij herstel/groei van de economie is het van cruciaal belang dat facturen op tijd naar de klanten van de installateur worden gestuurd om (snel) te worden betaald. Blijven de facturen liggen vanwege te weinig tijd dan zal de consument deze nog later betalen, immers gaat het met de consument ook weer goed en moet nu meerdere facturen betalen dan voorheen en gaat prioriteiten stellen in het betalen van de factuur. De CV-ketel hangt al en de installateur is toch al laat met z’n factuur en die online aankoop moet eerst worden betaald voordat deze wordt toegestuurd.”

Wasco wilde voor haar klanten niet alleen een goede facturatie tool die tijd bespaart maar ook een oplossing  die zorgt dat de factuur snel wordt betaald zonder dat de installateur tijd in betaalherinneringen en bellen hoeft te besteden.  Immers zal een late betaling ook zorgen voor een slechtere cash-flow positie van de installateur, meer werk betekent meer inkoopfacturen die betaald moeten worden terwijl de consument nog niet betaald heeft.

De partijen zijn niet over één nacht ijs gegaan. Bijna anderhalf jaar hebben beide aan deze strategische samenwerking gewerkt. In deze tijd is er ook gewerkt aan een applicatie met een productdata koppeling die de onderneming van de installateur laat groeien.

Ramon Cohen de Lara, directeur van Point2Pay legt uit: “Sinds deze week hebben de klanten van Wasco de beschikking over een complete native app die eenvoudig en snel is. Binnen 2 minuten kan de installateur op locatie een gespecificeerde factuur maken en staat het factuurbedrag middels een pinpasbetaling binnen 1 dag op de bankrekening van de installateur.  Direct nadat de installatie is gedaan klikt de monteur in de App op de geleverde producten waardoor een digitale werkbon ontstaat, samen met de consument checkt hij of alle geleverde producten aangeklikt zijn en vult de monteur of de klant de klantgegevens in zoals naam, e-mail adres en eventueel adres. Met 1 klik op de betaalbutton wordt het te betalen bedrag automatisch naar onze betaalterminal gestuurd en betaald de klant met pin- of creditcard. Na de betaling maakt de app automatisch een kassabon én een gespecificeerde factuur welke voldoet aan alle wettelijke eisen.”