Groupon zet lokale bedrijven in het zonnetje met Europese Local Stars-campagne

Amsterdam – Groupon lanceert haar Europese campagne ‘Local Stars’. Het doel van deze campagne is de beste lokale bedrijven waar Groupon mee samenwerkt onder de aandacht te brengen en consumenten hun stad te laten herontdekken. De best gewaardeerde bedrijven per stad of plaats staan op een speciale landingspagina op de website. Ook worden diverse bedrijven via video’s en social contests uitgelicht. De digitale campagne draait in 6 landen in Europa.
De zomer is bijna ten einde, mensen keren terug van hun vakanties, naar hun dagelijkse sleur. Groupon haakt hierop in met de campagne ‘Local Stars’ door te laten zien hoe consumenten zichzelf ook kunnen vermaken in eigen buurt. “Deze campagne biedt een intuïtieve consumentenervaring en de bruikbaarheid is hoog, de essentie van Groupon’s positionering. Met Local Stars willen we consumenten helpen in het herontdekken van hun eigen stad of buurt door de beste en leukste bedrijven uit te lichten. De campagne focust zich op de expertise van de bedrijven, de kwaliteit van hun gastvrijheid en passie voor hun zaak. Door middel van korte filmpjes opgenomen bij bedrijven in heel Europa stellen we diverse bedrijven aan onze consumenten voor”, aldus Frank Mertens, directeur marketing EMEA.
De Local Stars-campagne is de eerste campagne die Groupon op haar nieuwe site introduceert. Deze nieuwe site is in augustus ingevoerd in Nederland. Het nieuwe ontwerp van de website ondersteunt de campagne, doordat de Local Stars-deals beter en makkelijker te vinden zijn. De campagne draait in Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Polen, Duitsland en Nederland. Interne marketing teams van Groupon ontwikkelden de campagne met ondersteuning van Dog Ear Film (video’s) en Addictiz (social media).
Een digitale campagne via diverse online tools
Het idee achter de opzet van de campagne is een veelzijdige ervaring bieden, zodat iedere fan en bezoeker de campagne meemaakt op zijn of haar gewenste manier. Groupon ontwikkelde daarom diverse online tools:
– Een landingspagina op de website
Op een speciaal ontwikkelde landingspagina op de website kunnen gebruikers alle content vinden die bij deze campagne hoort. Op de pagina zijn de deals van de ‘local stars’ te vinden, video’s en winacties.
– Facebook en Twitter
Op Facebook wordt de Local Stars-campagne door middel van een quiz uitgerold. Van 8 tot en met 24 september kunnen de 11 miljoen Groupon Facebook-fans de ‘local stars’ in hun land ontdekken. Voor twitter is een ‘deal generator’ ontwikkeld waarmee fans vanaf 25 september tot en met 10 oktober een tweet kunnen samenstellen op basis van hun voorkeuren voor deals. Als zij de tweet posten, maken ze kans op prijzen. De hashtag voor de Nederlandse campagne is #GrouponLocalStarsNL.
Overige campagnematerialen
Naast de online tools zijn er ook andere materialen ontwikkeld om de campagne te ondersteunen en zichtbaarder te maken voor de consument. Door middel van een badge in de deal, video’s en raamstickers voor de geselecteerde bedrijven wordt de campagne versterkt.
– De Local Stars badge
Honderden bedrijven krijgen van Groupon een Local Stars badge te zien bij hun deal. De criteria voor bedrijven om die badge te krijgen zijn gebaseerd op de populariteit van eerdere deals, de tevredenheid van consumenten die eerder gebruik maakten van deze deals en de perceptie van de kwaliteit van het bedrijf onder deze consumenten.
– Video’s Local Stars
Een reporter bezocht samen met een heel team vijf landen en 20 bedrijven die met Groupon samenwerken en onderdeel zijn van de Local Stars-campagne. Deze local stars deelden met hem hun passie en expertise. Via de video’s kunnen consumenten zien welke leuke en diverse ervaringen je met Groupon kunt beleven. In Nederland stopte het Local Stars-team in Delft, Leidschendam en Capelle aan den IJssel om een Vlindertuin, Escape Challenge en Glow Golf-bedrijf te bezoeken en te interviewen. Bekijk hier de diverse video’s.
– Raamstickers
Met de raamsticker kunnen bedrijven aan passerende consumenten laten zien dat zij een local star zijn en onderdeel van de campagne. De raamsticker is hetzelfde als de badge.
De Local Stars-campagne loopt tot en met 10 oktober in Nederland. De landingspage is te bekijken via http://local-stars.groupon.com/?lang=nl_NL.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.