Hemelvaart prikkelt de kooplust

Zeist, 20140523 — De meimaand gaat een koop piek opleveren voor de detailhandel. Feestdagen als Hemelvaart en Pinksteren en de lange vrije weekends die eraan gekoppeld zijn, bezorgen winkels een piek in pinbetalingen. Dat blijkt uit onderzoek van INretail, dat 71 miljoen electronische betalingen uit 2012 en 2013 liet analyseren van 34 ketens die fashion en schoenen verkopen.
Zaterdag populairst
De meest pinbetalingen in winkels worden iedere dag weer ‘s middags tussen 13.00 uur en 16.00 uur genoteerd. Later in de week wordt vaker gekocht dan vlak na het weekend. De zaterdag is met zo’n 25% van de totale transacties per week een enorm belangrijke koopdag. Maar de zondag levert dankzij het recreatieve winkelgedrag dat consumenten dan tonen met € 50,23 de hoogste besteding per transactie op. De zaterdag neemt met € 38,32 een duidelijke tweede plaats in.
Katalysator
Het vakantiegeld dat deze maand wordt gestort, werkt als een extra koopkatalysator. Het gaat in totaal om een miljardenbedrag dat op de lopende rekening van consumenten belandt. Dat stimuleert de kooplust van consumenten extra. Het onderzoek van INretail toont dat iedere maand een stijging zichtbaar wordt, zodra de betaalrekening weer is aangevuld met het salaris. En deze maand gaat het om een bijna twee keer zo hoog bedrag.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.