Geplaatst door SciSports

Heracles Almelo en SciSports verlengen succesvolle samenwerking met drie jaar

Enschede, 6 december 2018 – Heracles Almelo en data intelligentie bedrijf SciSports hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van het partnership met drie jaar. De partijen werken al geruime tijd intensief samen binnen de voetbaltechnische domeinen scouting en performance analyse. Tevens wordt samengewerkt aan de (door)ontwikkeling van de volledig autonome tracking technologie BallJames.

In 2014 was Heracles Almelo één van de eerste clubs waarmee SciSports een samenwerking startte. Sindsdien is de samenwerking sterk uitgebreid en geïntensiveerd en vormt SciSports Datascouting al geruime tijd een vast onderdeel van Heracles Almelo’s voetbaltechnische kader ter ondersteuning van zowel het scoutingsteam als de technische staf. Door middel van rapportages en het online scoutingsplatform Insight worden technische en tactische inzichten verschaft over spelers en tegenstanders. Deze inzichten leveren een bijdrage aan het besluitvormingsproces van de club.

Een tweede speerpunt binnen de samenwerking is de (door)ontwikkeling van tracking systeem BallJames waarin Heracles Almelo als partnerclub een belangrijke rol speelt. In 2016 was het Polman Stadion het eerste stadion ter wereld dat met het systeem uitgerust werd. BallJames genereert automatisch en volledig autonoom data uit videobeelden met behulp van Deep Learning en Computer Vision technieken.  Camera’s rondom het veld analyseren de bewegingen van alle spelers, de arbiters en de bal en vertalen dit real-time in bruikbare inzichten.

Mark-Jan Fledderus, Technisch Manager bij Heracles Almelo: “Wij zijn bij Heracles Almelo altijd op zoek naar mogelijkheden om ons te blijven ontwikkelen. Daarom zijn we ook blij met de verlenging van het contract met SciSports. Zij ondersteunen ons technische beleid op het gebied van data intelligentie. Voor ons is het waardevol om onze voetbaltechnische keuzes te toetsen aan data. Daarnaast helpt het ons te filteren in de zoektocht naar spelers. Het is een jong, innovatief bedrijf dat constant bezig is met vernieuwingen en innovatie. Dat is ook een belangrijke reden dat Heracles Almelo en SciSports goed bij elkaar passen.”

Giels Brouwer, Founder en Chief Innovation Officer van SciSports: “We zijn verheugd met de verlenging van onze samenwerking met Heracles Almelo. Vanaf het eerste uur maakt Heracles Almelo gebruik van onze data intelligence. De club staat open voor innovaties en gezamenlijk hebben we in de afgelopen jaren gewerkt aan toepasbare rapportages en inzichten. We kijken uit naar de toekomst en vertrouwen erop op die manier een blijvende ondersteunende bijdrage te leveren aan het (sportieve) succes van Heracles Almelo.”

Over SciSports
SciSports is een van de snelst groeiende sports analytics bedrijven ter wereld en toonaangevend op het gebied van data intelligentie leveren aan professionele voetbalorganisaties. De Europese Unie benoemde SciSports tot ‘European Unicorn’ en de HYPE Foundation riep het bedrijf uit tot meest innovatieve bedrijf in de voetbalwereld.

SciSports creëerde een index (SciSkill Index) om de kwaliteit en potentie van meer dan 90.000 professionele voetbalspelers ter wereld te bepalen. De index is gevalideerd en verslaat de bookmakers met een gemiddelde ROI van 9,4% per wedstrijd. Ons online platform Insight geeft op een efficiënte en overzichtelijke manier alle interessante spelers weer. Hulp-functies als selectie- en vergelijkingstools helpen voetbalorganisaties om up-to-date te blijven over de kwaliteiten, groei en potentie van alle professionele voetbalspelers.

Het nieuwste, gepatenteerde product BallJames is het eerste geïntegreerde trackingsysteem dat volledig autonoom data kan genereren van voetbalwedstrijden. Zowel real-time als in 3D.

De missie: SciSports gebruikt data intelligentie om voetbal te begrijpen met als doel de wedstrijden op het veld te verbeteren en de fanbeleving van miljarden fans wereldwijd te verrijken.