Hilversum Media Campus start pilot Talent Development Program
Hilversum Media Campus, het platform voor lifelong learning in de media, start in april een pilot voor het Talent Development Program (TDP). Dit intensieve traineeship is een combinatie van werken en leren in de media, waarbinnen deelnemers breed bijgeschoold worden tot allrounders waar de media-industrie behoefte aan heeft. De pilot loopt van 10 april t/m 9 mei en staat in het teken van Virtual Reality. De inspiratiesessies van dit programma zijn ook voor professionals (gratis) toegankelijk.
Hilversum Media Campus is een initiatief van bedrijven, opleidingen en overheden. Gemeente Hilversum, Beeld en Geluid, iMMovator, RTL Nederland, United, ROC van Amsterdam, HKU en Media Park vormen samen de stuurgroep. De ambitie is opleidingen en bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen. Daartoe wordt onder meer het Talent Development Program (TDP) ontworpen. Het TDP richt zich op young professionals, pas afgestudeerd en enthousiast en gemotiveerd om aan de slag te gaan in de media-industrie. In het TDP worden zij klaargestoomd tot allround mediaprofessionals waar de industrie behoefte aan heeft.
René Delwel, CEO United en lid van de stuurgroep van Hilversum Media Campus: “De media-industrie kent een grote dynamiek en bedrijven stellen steeds meer eisen aan hun werknemers. Als pas afgestudeerde young professional is het lastig om aan alle wensen te voldoen omdat je tijdens je opleiding vaak kiest voor een specialisatie. Het TDP biedt deelnemers de mogelijkheid om zichzelf in tien maanden te verbreden tot een multidisciplinaire professional waar de industrie op zit te wachten”
Het Talent Development Program: een springplank voor gemotiveerde young professionals
Het TDP bestaat voor een groot gedeelte uit werken in de praktijk: learning by doing bij verschillende vooraanstaande mediabedrijven. Naast vier dagen werkervaring opdoen krijgen de deelnemers één dag per week relevante bijscholing door docenten en professionals tijdens interactieve sessies. Daarbij komen journalistiek, creatie, techniek & ICT, business en 21st century skills aan bod. Na het TDP zijn de deelnemers multi-inzetbaar binnen mediabedrijven en daarmee is het TDP voor bedrijven een plek om talent te scouten. Het TDP helpt deelnemers hun carrière te starten in de moeilijk toegankelijke media-industrie.
Hans Lodders, programmamanager van Hilversum Media Campus: “Door opleidingen en het bedrijfsleven intensief te betrekken bij het TDP en docenten en professionals samen te laten optreden als inspirators willen we een programma creëren dat niet alleen afstraalt op de deelnemers, maar een bredere impact heeft in de industrie en de opleidingswereld. De inspiratiesessies die worden geboden naast de lesdagen worden daarom ook opengesteld voor professionals om aan deel te nemen”.
Pilot in het teken van Virtual Reality
Om het programma zo vorm te geven dat deze aansluit bij de wensen van de industrie wordt in april een pilot versie uitgevoerd. Tien jonge mensen met verschillende achtergronden gaan aan de slag met een case die in het teken staat van Virtual Reality. Meer specifiek gaat het erom hoe VR ingezet zou kunnen worden bij het creëren van een media experience in Beeld en Geluid. Daartoe doen ze ervaring op door mee te lopen met professionals van o.a. RTL, United en NEP én krijgen ze een lesprogramma aangeboden door docenten en professionals. Op 9 mei worden de resultaten van de pilot
gepresenteerd. Het eerste echte Talent Development Programma zal naar verwachting tien maanden duren en in het najaar van start gaan.
Over Hilversum Media Campus
HMC is een platform voor een leven lang leren in de mediawereld. Waar met organisaties en opleidingen gekeken wordt hoe het opleidingsaanbod passend en actueel blijft. Een springplank voor deelnemers en professionals om weer een stap verder te komen en samen mooie, nieuwe concepten te bedenken. HMC verbindt mensen, organisaties en opleidingsaanbieders zodat we samen zorgen dat de Nederlandse media-industrie sterk blijft. Gemeente Hilversum, Beeld en Geluid, iMMovator, RTL Nederland, United, ROC van Amsterdam, HKU en Media Park zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep van Hilversum Media Campus.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.