Industry Wire

Geplaatst door SoundAware

Hitmuziek in reclames op radio en tv in 2022

Het einde van het jaar nadert, dus het grote terugblikken kan beginnen. Bij SoundAware hebben we de jaarcijfers op een rij gezet en we komen tot mooie slotsommen.

Muziek in reclame werkt
Je staat er misschien niet elke dag bij stil dat er op de nationale radio- en tv-zenders in Nederland jaarlijks zo’n 5.170 uur aan commercials wordt uitgezonden. In ongeveer 90%(!) van al deze uren hebben we muziek gemeten. Van al die muziek hebben wij ongeveer 30% geïdentificeerd als ‘commercieel’, oftewel muziek die is uitgegeven als zelfstandig werk en als zodanig in de media een hit werd. Een hit betekent herkenbaarheid en die herkenbaarheid koppelen adverteerders graag aan hun merk. Duidelijk verhaal.
Wat ook een duidelijk verhaal is, is dat die adverteerders middels budgetten en boekingen bepalen hoe vaak hun commercials worden vertoond. Hoe vaak de hitmuziek daarmee te horen was, dát hebben wij in kaart gebracht.
Vakantievibes op de radio
Het meest gedraaide commerciële werk in commercials op de Nederlandse radio in 2022 was ‘Holiday’, de hit van Madonna in de uitvoering van Kate Ryan. Het nummer werd gebruikt in de campagnes van Sunweb, en kwam in verschillende versies ruim 13.500 keer voorbij. Met recht een topper dus.
20221208-SoundAware-Hits-in-Commercials-1
We vroegen bureau voor Media & Advertising Intelligence Adfact welke waarde deze radiocampagnes van Sunweb hadden: Adfact registreerde een totaalbedrag van € 3.321.439 bruto op radio alleen.
Ook op tv kwam Kate Ryans ‘Holiday’ in de Sunweb reclames voorbij. Bruto kostten die tv-commercials € 9.061.614. Dat is natuurlijk een fors bedrag, maar niet het hoogste voor tv. Die eer gaat naar een ander.
20221208-SoundAware-Hits-in-Commercials-2
Tv still standing
Het meest gebruikt commerciële werk in een campagne op de nationale tv in 2022 was ‘I’m Still Standing’ van Elton John. Het nummer kwam voor in de commercials van IKEA, waarin IKEA jonge gezinnen in de hectiek van alledag een hart onder de riem steekt. Elton John kwam met de commercials ruim 20.700 maal op tv voorbij. Adfact becijferde dat IKEA daarvoor bruto € 11.240.494 heeft moeten betalen.

Over SoundAware
SoundAware is pionier op het gebied van automatische audioherkenning. Wij meten en rapporteren dagelijks het muziekgebruik op de Nederlandse radio en tv. Ook stellen wij maandelijks de Airplay Top 20 samen, met daarin de meest gedraaide platen op de landelijke radiozenders in Nederland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht