Industry Wire

Hoomz.nl, het nieuwe geheime wapen van consument en makelaar

In 95% van de gevallen, begint de zoektocht naar een nieuwe woning online. Waarom wordt er dan zo weinig aandacht besteedt aan de online presentatie? De Tilburgse startup Hoomz, brengt hier met een vernieuwend platform, verandering in.

Het verkopen van een woning gaat al decennia lang hetzelfde. Men zet een bord in de tuin, plaatst een advertentie en gaat dan zitten wachten totdat een koper zich meldt. In al die jaren heeft enkel de advertentie in de etalage plaats gemaakt voor een advertentie op een woningsite. We weten inmiddels dat zo’n advertentie geen garantie is voor een bezichtiging of verkoop.

Er is bij consumenten en makelaars onvoldoende inzicht in wat er online gebeurt, laat staan dat men beseft dat men er invloed op kan uitoefenen. Een gemiste kans, want met name online wordt door potentiële kopers de afweging gemaakt om wel of niet te bezichtigingen. Hoomz.nl stapt hier in en ondersteunt consumenten en makelaars op dit onderdeel.

Naast enkel het plaatsen van de woning op de site, helpt Hoomz intensief bij het online verbeteren van woningpresentaties. Hierdoor onderscheid Hoomz zich ten opzichte van de veelal klassieke woningsites die er reeds beschikbaar zijn.

Optimaliseren
Veel organisaties zijn dag in dag uit bezig met de optimalisatie van hun website, om zo bijvoorbeeld meer producten te verkopen. In de woningmarkt wordt hier echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Een woning wordt op Funda geplaatst en met het gedrag van de bezoeker wordt niets gedaan. Hoomz.nl gelooft dat door het inzichtelijk maken van gebruikersgedrag en gebruikersvoorkeuren (feedback) op een begrijpelijke wijze, het aantal bezichtigingen stijgt en de uiteindelijke verkoop van een woning versneld wordt.

Hoomz.nl doet dit onder meer door gebruikersstatistieken te meten en daarbij potentiele kopers (die de woning bekijken) te bevragen wat ze van de woning vinden. Op basis van deze informatie optimaliseert Hoomz.nl bijvoorbeeld de fotografie, content en geeft advies naar aanleiding van informatie/data die over de buurt of doelgroep bekend is. De optimalisaties worden georganiseerd in overzichtelijke verkooprondes, hierdoor is direct te zien wat het resultaat is van de uitgevoerde optimalisaties. De consument (en eventueel makelaar) krijgt realtime inzicht in de vorderingen, denk hierbij aan feedback en bezichtigingsaanvragen. Daarnaast ontvangt men een update aan het einde van iedere afgesloten verkoopronde.

Successen
Hoomz.nl is in 2013 begonnen als blog en pas sinds kort actief als officieel woningplatform. Inmiddels hebben zich in korte tijd al 60 woningeigenaren aangemeld. In 35% van de gevallen leidde een interventie van Hoomz.nl tot een succesvolle verkoop. Momenteel worden er 30 woningen geoptimaliseerd en met het aansluiten van meerdere actieve makelaarskantoren de komende periode, stijgt dit aantal drastisch.

“Dat het echt werkt, is direct zichtbaar voor verkoper en makelaar”, aldus initiatiefnemer Robbert van Gorp. Zo is afgelopen week nog een woning met behulp van Hoomz verkocht. Verkopers hadden ruim een jaar de woning in de verkoop zonder maar één bezichtiging te hebben gehad. Met een aantal optimalisatierondes en het doorvoeren van wijzigingen op de andere woningsites, resulteerde dit in 2 bezichtigingen op 1 dag en een verkoop 3 weken later.

Voor consumenten én makelaars
Ook al is Hoomz.nl een consumentenplatform en af en toe erg kritisch richting de gevestigde orde, het is geen uitdager van de makelaardij. Integendeel zelfs, op dit moment zijn een selecte groep makelaars aangesloten op het platform. Zij zien Hoomz.nl als een perfecte aanvulling op bestaande platforms omdat Hoomz ze helpt woningen optimaal te presenteren en daadwerkelijk ook te verkopen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht