Geplaatst door DHPA

IaaS provider WorldStream sluit aan bij brancheorganisatie DHPA

Leidschendam, 18 februari 2020 – WorldStream, een snelgroeiende Infrastructure-as-a-Service (IaaS) hosting provider met meer dan 15.000 dedicated servers in beheer voor een wereldwijde klantenkring, is recent als deelnemer aangesloten bij brancheorganisatie DHPA, Trusted Cloud Experts. WorldStream ziet de toenemende schaalgrootte van het eigen bedrijf alsmede het belang van een hostingbranche-breed gedragen aanpak van cybercrime als belangrijke argumenten voor het lidmaatschap van DHPA.

Bij stichting DHPA zijn de grootste cloud- en hostingproviders van Nederland aangesloten. Na oprichting in 2006, heeft WorldStream met name sinds 2016 een significante groeispurt doorgemaakt. Vooral nadat het bedrijf begonnen is met het aanbieden van ‘unmanaged’ dedicated servers met een vaste prijs voor hoge bandbreedte, iets wat internationaal aansloeg en tevens resulteerde in de enorme omvang van de WorldStream netwerk backbone – met een huidige bandbreedtecapaciteit van meer dan 10Tbps. Deze schaalgrootte vraagt volgens WorldStream om toenemende verantwoordelijkheid als het gaat om het faciliteren van cybercrimebestrijding. WorldStream verwacht hierin meer te kunnen betekenen in samenhang met andere bedrijven binnen de hostingbranche.

Ruud Alaerds, directeur van DHPA over de deelname van WorldStream: “WorldStream is een zeer interessante speler in de Nederlandse markt en daarbuiten. Het is een innovatieve IaaS-hoster welke hard groeit en competitief is. Met gebundelde hosting oplossingen en maatwerk aangaande dedicated servers, een anti-DDoS dienst, netwerkoplossingen, colocatie, en hun binnenkort te lanceren global SDN, weet dit bedrijf zich internationaal en in Nederland te onderscheiden. WorldStream sluit aan bij DHPA omdat het zich sterk verwant voelt met de principes die in de gedragscode van DHPA zijn vastgelegd en daarbij wil samenwerken. We verwelkomen daarom WorldStream in het DHPA-netwerk en kijken uit naar deze samenwerking.”

90.000 servers, R&D-afdeling, SDN, anti-DDoS

WorldStream bedient als Infrastructure-as-a-Service hosting provider klanten wereldwijd met zijn ‘unmanaged IaaS hosting’ oplossingen. Dit doet het vanuit twee eigen datacenters die zijn gevestigd in Naaldwijk in het Westland. De totale capaciteit van het grootste en nieuwste datacenter van WorldStream werd in 2019 verdubbeld naar 20.000 servers. Daarnaast zijn er al plannen voor de bouw van een geheel nieuw datacenter nabij de twee bestaande locaties, waarmee de capaciteit de komende paar jaren verder kan groeien naar 90.000 servers.

WorldStream heeft een eigen R&D-afdeling waaruit recent onder meer een nieuw anti-DDoS platform is voortgekomen met een gelaagde architectuur op basis van intelligente clustering technologie – om grote DDoS aanvallen af te slaan, maar ook de wat kleinere en meer geavanceerde DDoS aanvallen die veelal onder de radar blijven.

Daarnaast zal aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 onder de naam WorldStream Elastic Network een eigen SDN bovenop de wereldwijde WorldStream netwerk backbone worden gelanceerd. Dit software-defined netwerk is erop gericht om uitgebreide datacenter, netwerk en cyberbeveiliging functionaliteit te bieden op locaties waar de netwerk backbone Points-of-Presence heeft. Voor MKB-bedrijven en enterprises in Nederland en internationaal biedt dit mogelijkheden om op laagdrempelige wijze hybride IT-infrastructuren inclusief cloud flexibel in te richten.

Cybercrimebestrijding: delen kennis en innovatie

Wouter van Zwieten, Planning & Control Director bij WorldStream, is enthousiast over de deelname aan DHPA: “In lijn met de sterke groei van WorldStream en de uitdijende capaciteit van onze wereldwijde netwerk backbone, besteden we steeds meer resources aan het ondersteunen van instanties die zich bezighouden met cybercrimebestrijding. Stichting DHPA levert op Nederlands niveau en hostingbranche-breed een belangrijke bijdrage aan het indammen van cybercrime, onder andere door het ontwikkelen van gedragscodes voor de leden en het delen van kennis, innovaties en ervaringen. Vanuit WorldStream hebben we op dat vlak ook kennis en innovatie in te brengen en we willen op brancheniveau hierover sparren.”

“Wij hebben onlangs bijvoorbeeld een ‘IPTV abuse enforcement’ software tool ontwikkeld, waarmee rechthebbenden zelfstandig kunnen ingrijpen wanneer blijkt dat binnen ons netwerk tv-piraten actief zijn,” zegt Van Zwieten. “Ook hebben wij nauwe contacten met opsporingsinstanties en strak ingerichte abuse processen met specifieke tijdslimieten om content indien nodig offline te halen. Gezien onze huidige omvang en het belang dat wij hechten aan een schoon internet, is de tijd rijp voor een DHPA-lidmaatschap. Wij zijn blij met de toelating door DHPA en kijken uit naar een vruchtbare samenwerking.”