ICT & Innovatie-minister in Kabinet

Het Kabinet moet een ICT & Innovatie minister benoemen, de Chief Information & Innovation Officer (CIINO) die de regie voert over en verantwoordelijk is voor alle aspecten van de zich sterk versnellende informatisering in Nederland. Dat concludeert AME Research in een in opdracht van het data storage concern NetApp uitgevoerde inventarisatie van de rol van de CIO bij overheden en in het bedrijfsleven in Nederland.

De gevolgen van de opkomst van fenomenen zoals de Cloud, big data, mobiliteit, sociale media en het internet der dingen worden onderschat in de bestuurskamers van bedrijven en in het Kabinet. Het aspect van de destructieve kracht van deze nieuwe golf technologische innovatie op het bedrijfsleven, de werkgelegenheid en essentiële overheidstaken krijgt onvoldoende aandacht, aldus het duidende en opiniërende onderzoek. De gedachte dat innovatie in het bedrijfsleven en bij de overheid elders weer voldoende productieve werkgelegenheid schept is achterhaald.

Het onderzoek behandelt de vraag wat de rol is van de CIO in de toekomst. Tot voor kort was de rol van de CIO om het automatiseringslandschap van een bedrijf te managen en beheren, maar hij wil zich steeds meer richten op strategie en beleid. De impact van het door het Amerikaanse bureau Gartner ontwikkelde model van “The Nexus of Forces” op economie en samenleving is zo groot dat strategie en beleid inzake informatisering en innovatie in de bestuurskamer thuishoren en dat geldt ook voor het Kabinet, aldus de rapportage die gratis kan worden besteld via www.ame.nl.