Geplaatst door Intershop

Imbema Groep geeft B2B-commerce een boost met Intershop Commerce Suite

 Nieuwe B2B-online-strategie zet klant op de eerste plaats
 180.000 technische producten online beschikbaar

De Imbema Groep zet vol in om haar online-strategie te realiseren voor haar groep technische groothandels. Met behulp van Intershop zal in het derde kwartaal van 2017 de eerste nieuwe website gelanceerd worden. De nieuwe B2B-webshop bevat 180.000 artikelen, waarvan er 35.000 direct uit voorraad leverbaar zijn voor de branches bouw en infrastructuur, gas, water en elektriciteit, offshore, maritiem en mobiliteit.

Jan-Willem Mantel, COO bij Imbema Groep, verklaart: “Onze klant moet in staat zijn de gewenste informatie snel en gemakkelijk te vinden en erdoor geïnspireerd raken. Dit is de sleutel bij alles wat wij doen. Self-service, accountbeheer en de automatisering van orders zijn onderdeel daarvan. Met andere woorden: een goed functionerende online omgeving, waarin de klant informatie kan vinden over producten, prijzen, levertijden, in behandeling zijnde bestellingen, track and trace enz. Met Intershop en onze uitvoerend partner Salmon hebben we in twee maanden meer bereikt dan in de afgelopen vijf jaar.”

Imbema Groep heeft eerder geprobeerd een nieuwe e-commerce strategie uit te rollen met haar ERP-leverancier. Ze concentreerden zich daarbij op de interface en IT-infrastructuur in plaats van op de klant en daardoor stootten ze met dit initiatief al snel op problemen. Toen de implementatie steeds meer vertraging opliep en het duidelijk werd dat de functionaliteit erg te wensen overliet, werd het project geschrapt.

Research wees ondertussen uit dat steeds minder klanten behoefte hebben aan persoonlijke interactie met verkopers. Meer dan 50% oriënteert zich online en daarna wil 93% online het gewenste artikel kopen. Daardoor is de organisatie zich veel meer gaan richten op het inspireren van de klant door middel van succesverhalen en het vergemakkelijken van online koopgedrag.

“De groothandelsbranche is enorm in beweging”, zegt Roelof Swiers, Countrymanager van Intershop in de Benelux. “We zien dat de branche duidelijk inspeelt op de veranderende behoeften van klant en markt en toenemende concurrentie. Organisaties willen daarbij de mogelijkheden die moderne B2B digital commerce oplossingen niet alleen optimaal benutten, maar dat ook snel en kosteneffectief realiseren. Mede door onze uitgebreide branche-ervaring sluit dit goed aan bij de wensen van de klanten van Imbema.

De hieruit voortgekomen multi-business-site is in korte tijd gemaakt met de Sellsmart-oplossing van Salmon die gebaseerd is op Intershop Commerce Suite. Deze oplossing sluit naadloos aan op de bestaande ERP-omgeving van Imbema Groep.