Inkoopoptimalisatie en kostenbesparing door big data
In het tijdperk van big data is het voor inkoopafdelingen essentieel om gegevens te verzamelen en te analyseren. Deze informatie stelt bedrijven in staat om strategische inkoopbeslissingen te nemen, wat leidt tot optimalisatie van aankopen, significante besparingen en het voldoen aan maatschappelijke verantwoordelijkheden.
Het nauwkeurig beheersen van inkoopkosten is een cruciale factor voor organisaties die streven naar een concurrentievoordeel. Een belangrijk aspect hiervan is de optimalisatie van de zogenaamde ‘long tail spend’, de kleinere, minder frequente aankopen die, samen een aanzienlijk deel van de totale uitgaven vormen. Door effectief beheer en grondige analyse van de verkregen gegevens kunnen bedrijven aanzienlijke besparingen realiseren. Ter illustratie, een industrieel bedrijf heeft in één jaar tijd €120.100 weten te besparen door hun transacties te digitaliseren en onderhandelde voorwaarden toe te passen.[1] Dit voorbeeld benadrukt hoe het gebruik van data een competitief voordeel kan bieden bij het beheersen van inkoopkosten.
De zes hefbomen tot succes
Om dit proces van optimalisatie te ondersteunen, worden hieronder zes hefbomen voor optimalisatie uitgelicht en toegelicht. Deze strategieën bieden verdere mogelijkheden voor organisaties om hun inkoopprocessen te verbeteren en hun kosten te beheersen.
Optimalisatie van productselectie: Door ervoor te zorgen dat de gekochte producten daadwerkelijk voldoen aan de behoeften van het bedrijf en in lijn zijn met het duurzaam inkoopbeleid, kunnen bedrijven onnodige kosten vermijden. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een huismerk voor bepaalde producten kan een bedrijf vaak aanzienlijke besparingen realiseren.
Digitalisering van transacties: Door inkoopprocessen van productselectie tot facturering elektronisch te maken, kunnen bedrijven hun milieu-impact verminderen en efficiënter werken. Dit leidt niet alleen tot directe kostenbesparingen, maar kan dus ook bijdragen aan de CSR-strategie van een bedrijf.
Logistieke optimalisatie: Door processen voor het beschikbaar stellen van producten aan gebruikers te verbeteren, kunnen bedrijven kosten besparen. Dit kan bijvoorbeeld door bulkleveringen, voorraadbeheer of op maat gemaakte leveringen.
Kwaliteitsbeheer: Door de klant-leverancier relatie te verbeteren en productretouren te voorkomen, kunnen bedrijven hun koolstofvoetafdruk beperken en kosten besparen.
Leveranciersrationalisatie: Door het aantal leveranciers te verminderen, kunnen bedrijven de bijbehorende verborgen kosten en impacts die strijdig zijn met de duurzame inkoopstrategie verminderen.
Uitrol van de overeenkomst: Door ervoor te zorgen dat de voordelen die met leveranciers zijn onderhandeld ten goede komen aan alle bedrijfssites, kunnen bedrijven hun verantwoord inkoopbeleid ondersteunen en kosten besparen.
Door deze zes hefbomen correct te implementeren, kunnen bedrijven hun verborgen kosten optimaliseren, hun efficiëntie verbeteren en bijdragen aan hun CSR-strategie. Het verzamelen, structureren en analyseren van data is hierbij cruciaal. Dit stelt bedrijven in staat om strategische keuzes te maken, potentiële besparingen te identificeren en uiteindelijk hun concurrentievermogen te vergroten.
Geschreven door: Judith van Kaathoven, Sales Director Manutan Nederland
+++
EINDE BERICHT
Over Manutan
Manutan is de Europese leider in B2B e-commerce en gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterrein. Manutan heeft een assortiment van meer dan 200.000 producten om werken elke dag leuker, makkelijker, veiliger en succesvoller te maken. Haar alles-in-één product- en dienstenaanbod stelt klanten bovendien in staat om dagelijks efficiënt en duurzaam te werken en aankopen te optimaliseren.
Manutan Nederland maakt al ruim 29 jaar deel uit van de internationale Manutan Group. Een familie van sterke organisaties, die het belang van medewerkers, klanten en de samenleving vooropstellen, in onze visie verwoord als ‘Ondernemen voor een betere wereld’. En daar plukken onze medewerkers, klanten en zelfs de samenleving de vruchten van.
De Manutan Group heeft 28 dochterondernemingen in 17 Europese landen met samen meer dan 2.200 werknemers.
Meer informatie over de Manutan Group is te vinden op www.manutan.com of bezoek de Nederlandse website via www.manutan.nl. Blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen en volg ons via LinkedIn, Facebook, YouTube en onze blogs. Of neem een kijkje in de online showroom Manutan 360.
[1] Manutan, Indirect purchases: six levers that will improve your strategy.
De informatie verzonden met dit e-mailbericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u als niet-geadresseerde dit bericht ontvangt, wordt u verzocht direct de afzender hierover te informeren en het bericht te vernietigen. Met uitzondering van informatie die specifiek ontwikkeld is voor openbare bekendmaking (zoals persmaterialen), is gebruik van informatie door onbevoegden, openbaarmaking of vermenigvuldiging is verboden en kan leiden tot aansprakelijkheid. De afzender is niet aansprakelijk wanneer informatie in deze e-mail niet correct, onvolledig of niet tijdig overkomt. The information contained in this email message is confidential and exclusively intended for the addressee. If you have received this message without being the addressee, you are requested to inform the sender immediately and to destroy the message. With the exception of materials specifically designed for the purpose of public distribution, use of the information by unauthorized persons or disclosure or reproduction of such information is prohibited and may lead to liability. The sender will not be held liable if information in this email is transmitted incorrectly or incompletely or if it is not transmitted on time. Hill+Knowlton Strategies B.V. is registered in Amsterdam with company number 33172526
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.