Geplaatst door IGEL Technology

Interessant alternatief voor XP: stap over op thin client software

IGEL Technology beschrijft vijf alternatieven om na beëindiging van de ondersteuning voor Windows XP de zaken draaiende te houden

Utrecht, 16 december 2013 – Na april 2014 wordt de ondersteuning van Windows XP gestaakt en worden er geen nieuwe updates meer uitgebracht. Deskundigen waarschuwen voor een golf van cyberaanvallen op het immens populaire besturingssysteem. IGEL Technology adviseert klanten om nu alvast te bekijken welke opties er zijn om mogelijke beveiligingslekken en compatibiliteitsproblemen te voorkomen.

Naast nieuwe pc’s en notebooks met Windows 7/8.1 behoren tablets, zero clients en thin clients tot de mogelijkheden. Een ander alternatief is thin client software, wat bovendien bijzonder kosteneffectief is. De IGEL Universal Desktop Converter 2 (UDC2) software biedt gebruikers de mogelijkheid om hun bestaande pc-hardware te combineren met elk gewenst thin client-besturingssysteem met gecentraliseerd beheer op afstand. Wat betreft de werking is de enige vereiste de decentralisatie van applicaties, bijvoorbeeld in een private cloud.

Alternatief 1: nieuwe pc’s met Windows 7 of 8.1
Computers die vele jaren hebben gedraaid op Windows XP kunnen vaak niet tot volle tevredenheid worden bijgewerkt naar Windows 7 of 8.1. In deze gevallen vereist een upgrade van het besturingssysteem aanzienlijke investeringen in nieuwe, krachtigere hardware. De afschrijvingscycli blijven even kort, en de uitgaven voor onderhoud, beheer en ondersteuning zijn vergelijkbaar. Dit is geen efficiënte oplossing, vooral niet voor organisaties met meerdere locaties.

Alternatief 2: nieuwe notebooks met Windows 7 of 8.1
Omdat ze zowel mobiel als stationair te gebruiken zijn, worden laptops en notebooks een steeds populairdere optie voor bedrijven. Ze zijn echter niet voor 100% geschikt als vervanging van XP computers. Redenen hiervoor zijn onder andere de aanzienlijke hardware-investeringen, inefficiënt beheer, korte investeringscycli, beveiligingsrisico’s en potentieel verlies. Het feit dat ze worden gebruikt in een mobiele context betekent ook meer investeringen in IT-beveiliging.

Alternatief 3: tablet computers
Tablets zijn momenteel erg populair, maar niet volledig geschikt voor zakelijk gebruik. De diverse kantooraccessoires die tegenwoordig beschikbaar zijn, zoals toetsenborden, maken de tablets erg kostbaar. De voordelen van hoge mobiliteit wegen vaak niet op tegen de talrijke onopgeloste problemen, zoals het gebrek aan interfaces voor randapparaten. Bovendien is het werken zonder extern scherm gedurende langere perioden vanuit een ergonomisch oogpunt geen redelijke optie. De grootste hindernis is echter het beheer. Met uitzondering van Windows 8 zijn bevredigende externe beheeroplossingen slechts voor een zeer kleine minderheid van mobiele besturingssystemen beschikbaar.

Alternatief 4: thin of zero clients
Als een gecentraliseerde of virtuele IT-infrastructuur al gepland of aanwezig is, kunnen XP-computers vaak worden vervangen door thin clients of zero clients. Op deze manier kunnen de totale desktopkosten in vergelijking met een niet-beheerde pc op de lange termijn worden verlaagd met tot wel 70%. In het geval van IGEL Universal Desktop thin clients is het zelfs mogelijk om alle instellingen automatisch te configureren vanaf een externe locatie. Dankzij de lange operationele levensduur kunnen de investeringscycli voor de client hardware worden verlengd van drie à vier tot ruim zes jaar. Het nadeel: investeringen in nieuwe hardware zijn ook hier noodzakelijk.

Alternatief 5: thin client software
Als vijfde en vooral gunstig geprijsd alternatief raadt IGEL bedrijven aan om uit te zoeken of ze hun bestaande hardware kunnen blijven gebruiken met behulp van een thin client besturingssysteem zoals IGEL Linux 5. Voor bestaande Windows XP-computers betekent dit tevens een prestatieverbetering, aangezien IGEL Linux 5 ondanks de uitgebreide video-ondersteuning veel minder systeembronnen vereist. Aangezien ze geen nieuwe client hardware hoeven aan te schaffen kunnen bedrijven hun IT-budget gebruiken voor het opzetten van een moderne gecentraliseerde of virtuele IT infrastructuur (private cloud). De standaardisatie van client hardware is eenvoudig. Met behulp van de IGEL Universal Desktop Converter 2 (UDC2) kan het IGEL OS worden geïnstalleerd op vrijwel alle pc-hardware: bestaande en nieuwe, stationaire en mobiele pc’s, nettops of alles-in-één pc’s. Notebooks en laptops kunnen het systeem zelfs tijdelijk opstarten vanaf een USB-stick, naast een lokaal Windows-systeem.

Kostenverlaging op korte en lange termijn
“Thin client software biedt Windows XP-gebruikers een prima gelegenheid om hun applicaties, onderhoud en gebruikersondersteuning tegen lage kosten te centraliseren, om de verschillende besturingssystemen en GUI’s binnen het bedrijf te standaardiseren en daarmee een belangrijke stap te zetten op weg naar de toekomst,” aldus Edwin de Ron, Sales Manager bij IGEL Technology Nederland. “Immers, software clients zorgen niet alleen voor gestandaardiseerde toegang tot applicaties zoals Office, CRM of ERP, maar ook voor kostenefficiënte toegang tot virtuele bureaubladen of de nieuwste clouddiensten zoals Microsoft Office 365, SalesForce.com of Adobe Creative Cloud.”

De UDC2-licentie is verkrijgbaar voor slechts €59,- (netto eindgebruikersprijs); dit omvat de voor de sector toonaangevende externe beheeroplossing IGEL Universal Management Suite (UMS). Met behulp van UMS kunnen alle IGEL software/hardware/zero clients/thin clients en 100% van de instellingen op gestandaardiseerde wijze op afstand worden beheerd.