Geplaatst door Esri Nederland

Inzet van GIS door het Veteranen Search Team bij het oplossen van vermissingszaken in Nederland geprezen met GIS Impact Award

Het Veteranen Search Team heeft op woensdag 24 april de GIS Impact Award in ontvangst genomen tijdens Esri Connect in het Beatrixgebouw in Utrecht. Dennis van der Kraats, oprichter van het Veteranen Search Team, ontving de award uit handen van Ed van Ingen, directeur van Esri Nederland. Met de toekenning van de GIS Impact Award wordt de inzet van GIS door het Veteranen Search Team bij het oplossen van vermissingszaken in Nederland geprezen.
Het Veteranen Search Team bestaat uit ruim 2600 vrijwilligers (bestaande uit oud-militairen, -politiemedewerkers en boswachters), die op verzoek van de politie meezoeken naar vermiste personen. Afgelopen jaar ondersteunde het Veteranen Search Team de politie bij meer dan 100 vermissingszaken in Nederland. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is de kaart en een tool in ArcGIS, ontwikkeld door Blue Team Intelligence. Dennis van der Kraats: “We hebben in 2023 50 procent van de vermiste personen met onze inzetten thuis mogen brengen waarvan 50 procent nog in leven waren ten opzicht van 10 procent in het jaar daar voor. Een indrukwekkende stijging dus, die deels toe te kennen is aan de intensivering van de samenwerking met de politie, in het voorjaar bekrachtigd met een samenwerkingsconvenant. Een tweede reden dat we dit resultaat hebben weten te behalen is de professionaliseringsslag die we dit jaar zijn gestart. Betere trainingen, dieper in de materie, beter materiaal en sneller inzetbaar.”
VST-app
Het Veteranen Search Team maakt tijdens zoekacties gebruik van de VST-app. Met de app, die draait op ArcGIS, kan een zoekgebied worden gedefinieerd. Daarbinnen worden de verschillende zoekteams ingedeeld op basis van de terreininformatie die beschikbaar is. Een groot voordeel van het gebruik van de app is dat de communicatie tussen de inzetcoördinator in de commandopost en de groepscommandanten in het veld aanzienlijk verbetert. Informatie vanuit het veld, bijvoorbeeld wanneer er iets wordt gevonden, wordt direct door de groepscommandant op de kaart gepind en inzichtelijk voor de inzetcoördinator. Die kan daar vervolgens snel op reageren.
Kwalitatieve analyses
Naast de app gebruikt het VST ook ArcGIS Pro om kwalitatieve analyses uit te voeren. Bijvoorbeeld om het terrein van het zoekgebied nauwkeurig in kaart te brengen en te bepalen hoe de zoekactie het best georganiseerd kan worden. Van der Kraats: “Maar ook om vast te leggen waar zich camera’s bevinden in het gebied en waar mogelijke hindernissen zijn. Daarin wordt ook alle informatie over de vermiste persoon meegenomen. Wat weten we over de persoon? Wanneer is deze voor het laatst gezien en hoe heeft deze zich verplaatst, bijvoorbeeld lopend, op de fiets of met een rollator? Ieder detail kan voor ons van belang zijn om de locatie of beweegrichting van de vermiste persoon te bepalen. Vervolgens gaan we binnen het afgebakende zoekgebied de hotspots definiëren, waar de grootste kans is dat we de persoon aantreffen.”
Ed van Ingen, directeur Esri Nederland: “Het werk van het Veteranen Search Team is letterlijk van levensbelang. Zij zorgen er jaarlijks voor dat er tientallen vermiste personen weer thuis worden gebracht. We zijn blij en trots dat onze technologie daar een bijdrage aan kan leveren. De manier waarop het Veteranen Search Team in samenwerking met Blue Team Intelligence ArcGIS inzet en blijft ontwikkelen om de zoektocht te versnellen is een treffend voorbeeld van impact maken met GIS. Dat maakt het Veteranen Search Team de verdiende winnaar van de GIS Impact Award 2024.”
Dennis van der Kraats: “De GIS Impact Award is een groot stuk erkenning en waardering voor onze inzet. Het feit dat we deze award krijgen uit handen van de experts op het gebied van GIS bevestigt ons dat we goed bezig zijn en motiveert om het nog beter te willen doen. ArcGIS is een belangrijke tool in onze missie.”
Lees hier een uitgebreid artikel over het werk van het Veteranen Search Team met GIS.
 ————-
VOOR DE REDACTIE
Over Esri Nederland
Een kaart verbindt mensen, waar ze ook zijn. Door te werken met dezelfde kaart heeft iedereen hetzelfde beeld. Dankzij het inzicht dat kaarten en geografische analyses geven, is het mogelijk een verschil te maken. Wereldwijd werken meer dan 650.000 organisaties dagelijks met de innovatieve technologie van Esri. In Nederland bestaat het brede netwerk uit meer dan 1.600 Nederlandse organisaties, waaronder grote steden, overheden en het bedrijfsleven. Deze organisaties onthullen de kracht van hun data en maken zichzelf slimmer met een geografisch informatiesysteem (GIS). www.esri.nl