Geplaatst door Jamf

Jamf kondigt voornemen aan om Wandera over te nemen, om daarmee zijn leidende positie in Apple Enterprise Management te versterken

Jamf, de standaard in Apple Enterprise Management, heeft een definitieve overeenkomst getekend voor de overname van Wandera, toonaangevend leverancier van zero-trust cloudsecurity en toegang voor mobiele devices.

Als ‘Apple-first’ aanbieder van uniforme cloudsecurity breidt Wandera het securityaanbod van Jamf voor enterprises uit. Voortbouwend op de bestaande mogelijkheden van Jamf, voegt Wandera Zero Trust Network Access (ZTNA), threat defense en data policy producten toe. Daarmee hebben mobiele medewerkers altijd makkelijk en veilig toegang tot het internet, apps en bedrijfsinformatie Ook kunnen de mobiele kosten verlaagd worden via instellingen in de data policy. Met deze overname is Jamf nog beter in staat om IT- en securityteams te helpen bij het beschermen van de devices, gegevens en applicaties die door mobiele medewerkers worden gebruikt. Daarbij wordt de bekende Apple-ervaring uitgebreid met het meest robuuste en schaalbare Apple Enterprise Management-platform op de markt.

“Om voorop te blijven lopen in Apple Enterprise Management en het groeiende aantal organisaties dat Apple gebruikt zo goed mogelijk van dienst te zijn, moet Jamf de kloof opvullen tussen wat gebruikers willen en wat de onderneming nodig heeft”, aldus Dean Hager, CEO van Jamf. “De combinatie van Wandera en Jamf biedt onze klanten één compleet platform dat implementatie, Application Lifecycle Management, policies, filtering en securitymogelijkheden op alle Apple-devices biedt, evenals Zero Trust Network Access voor alle mobiele medewerkers.”

Door de consumentisering van IT en de sterke vraag naar Apple blijft de adoptie van Apple-devices in het bedrijfsleven toenemen. Uit een recente survey van Jamf onder Nederlandse ondernemingen blijkt dat bijna de helft (46%) van de respondenten verwacht dat het aantal Macs in hun organisatie zal groeien. Volgens de 2020 U.S. enterprise survey van IDC bedraagt de gemiddelde adoptie van macOS-devices ongeveer 23%, vergeleken met 17% in 2019. Bovendien is bijna de helft (49%) van de gebruikte smartphones bij enterprises een iPhone, terwijl iPads de meest gebruikte tablets zijn in het bedrijfsleven. Door deze groei zijn Apple-devices nu een groter doelwit voor securitydreigingen. Tevens stelt Gartner in zijn Market Guide for ZNTA dat “recente transities naar thuiswerkende werknemers de acceptatie van ZTNA versnelt, om zo de hardware- en bandbreedtebeperkingen van traditionele Virtual Private Network (VPN) -toegang aan te pakken.” In het rapport voorspelt Gartner dat tegen 2023 60% van de ondernemingen hun VPN’s geleidelijk zal afschaffen ten gunste van een ZTNA-oplossing.

“Jamf en Wandera kunnen profiteren van enorme marktkansen om de toekomst van de Zero Trust-cloud vorm te geven. We zijn verheugd dat we onze krachten gaan bundelen met de leider op het gebied van Apple Enterprise Management”, zegt Eldar Tuvey, CEO en medeoprichter van Wandera. “We hebben Wandera opgericht om security eenvoudig te maken in een wereld van zero trust. Door samen te gaan met Jamf kunnen we onze klanten een echt geïntegreerd access- en securityplatform bieden, dat zich onderscheidt in gebruiksgemak, snelheid, schaalbaarheid en betrouwbaarheid. Samen zorgen we ervoor dat onze klanten hun medewerkers naadloos en veilig verbonden kunnen blijven, waar ze ook zijn.”

Volgens de voorwaarden van de definitieve overeenkomst zal Jamf Wandera overnemen voor een totaalbedrag van $400 miljoen, onder voorbehoud van gebruikelijke aanpassingen, waaronder werkkapitaal, schuldenlast, contant kapitaal en transactiekosten. De totale vergoeding bestaat uit een eerste betaling van $350 miljoen bij het sluiten van de overnameovereenkomst en een uitgestelde betaling van $50 miljoen, te betalen in stappen van $25 miljoen op 1 oktober 2021 en 31 december 2021. De transactie zal naar verwachting in het derde kwartaal van boekjaar 2021 worden afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, inclusief de vereiste goedkeuringen van de Amerikaanse regelgevende instanties.