Geplaatst door Kantar

Kantar als eerste Nederlandse bureau ISO-gecertificeerd voor Digital Analytics

Op maandag 22 januari behaalde Kantar het ISO 19731 certificaat voor Digital Analytics and web analytics for purposes of market, opinion and social research. Daarmee zijn Kantar TNS, Kantar Millward Brown, Kantar Public en Kantar Media de eerste bureaus in Nederland die zich ISO 19731 gecertificeerd mogen noemen.

Nieuwe ISO norm

Eind mei 2017 is de nieuwe ISO 19731 norm voor digital analytics gepubliceerd. Bij digital analytics gaat het om passieve informatievergaring. Consumenten geven, veelal ongevraagd, hun mening over allerlei zaken via websites en social media. Het gaat om informatie waar de onderzoeker niet specifiek naar gevraagd heeft en het gaat om mensen die niet door de onderzoeker gericht om een antwoord zijn gevraagd. Desondanks levert het analyseren van gegevens die via internet beschikbaar komen in heel veel gevallen buitengewoon nuttige informatie op.

Deze nieuwe norm is van belang voor opdrachtgevers die zelf digitale analyses uitvoeren, voor onderzoekbureaus die digitale analyses als onderdeel van hun servicepakket uitvoeren en voor dienstverleners op het gebied van internet, die niet afkomstig zijn uit de onderzoekwereld maar zich wel bezighouden met digital analytics en web analysis.

Lof van de audit-commissie

De audit-commissie was in het bijzonder positief over Kantar wat betreft:

• de standaardisatie van methodologie, waardoor (inter)nationale benchmarks extra waarde toevoegen voor klanten.
  • de grote professionaliteit in proces- en projectorganisatie door gebruik van expertise centres.
  • de systematische waarborging van privacy en het daarmee verzorgen van digital analytics die GDPR-proof/GDPR ready is.

Reacties

Wim van Slooten, directeur brancheorganisatie MOA: ‘Het vak van marktonderzoek en marketing insights verandert voortdurend. Binnen bedrijven werken disciplines veel nauwer samen. Dataverzameling & -analyse en het opbouwen van insights zijn steeds essentiëler bij het ontwikkelen en het vermarkten van producten en diensten. Ook de digitale component in onderzoek wordt steeds belangrijker. Deze ISO-certificering sluit hier naadloos op aan. Kantar is en blijft een heel vernieuwend bureau. Elk ISO-certificaat binnen onderzoek en analytics vakgebied hebben ze als één van de eersten in Nederland behaald. Nu zijn ze het eerste Nederlandse bureau dat het ISO 19731 certificaat heeft binnengesleept. De MOA feliciteert Kantar van harte met deze mooie prestatie!’

Meer informatie over ISO 19731