Geplaatst door Kittyhawk

Kittyhawk start opleidings- en ervaringsprogramma community building en management

Het online marketing en communicatie bureau Kittyhawk is gestart met een programma om vijf marcom professionals gedurende zes maanden ervaring op te laten doen als community manager. Het doel daarvan is dat deze community managers i.o. met die extra ervaring nieuwe mogelijkheden in hun carrière kunnen creëren.

Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt dichter bij elkaar brengen
Kittyhawk managet verschillende communities van haarzelf en van relaties. Enkelen daarvan zijn gericht op de arbeidsmarkt, zoals de Linkedin groep Marketing & Communicatie vacatures. Daar is een sterke groei te zien van marketeers met veel ervaring in traditionele marketing & communicatie functies die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. De vraag naar mensen met deze ervaringen blijft echter beperkt. De vraag naar nieuwe functies als social media experts, marketing3.0 strategen en community managers stijgt daarentegen snel.
“En natuurlijk wordt verwacht dat die nieuwe community manager of social media expert goede kennis heeft van de online ontwikkelingen en al een voldoende ervaring heeft. Tja, dat hebben maar weinig van de marketeers die momenteel op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Erg frustrerend voor diegenen, die wel veel interesse en passie voor online marketing hebben.” aldus Remco van Buren, oprichter van Kittyhawk. “Natuurlijk kunnen deze mensen een cursus online marketing bij een opleidingsinstituut doen of één van de vele social media workshops volgen. Dat is altijd een goed idee. Maar daarmee doen ze nog niet die vereiste ervaring op. Dat kun je accepteren, of jezelf afvragen of je daar iets aan kunt veranderen. En bij Kittyhawk kijken we altijd hoe we zaken kunnen veranderen, dus nu ook.”
Overbrengen en delen van de kennis en ervaringen
Remco vervolgt: “Bij Kittyhawk zijn we altijd bezig met de laatste online marketing ontwikkelingen. Social media en community management spelen een hele belangrijke rol in onze projecten. En omdat we het sowieso belangrijk vinden om onze kennis en ervaringen te delen, was het idee van community managers ervaringsplekken snel geboren.”
De community managers in opleiding krijgen de eerste maand een intensieve opleiding om de kennis en ervaring van Kittyhawk over te dragen. Ook gaan ze in deze periode voor de community die ze gaan managen onder begeleiding van Kittyhawk een strategie opstellen. De rest van de zes maanden gaan ze daadwerkelijk als community manager aan de slag bij die communities. Wekelijks is er een terugkomdag om de ervaringen met elkaar te delen en zo te leren van elkaar en om samen met één van de consultants van Kittyhawk vooruit te kijken naar de komende week.
Bedrijven laagdrempelig ervaring laten opdoen met community building
En het programma is niet alleen interessant voor de community managers i.o. Er zijn momenteel veel bedrijven die nadenken over de inzet van social media en community management. Maar vaak houdt het gebrek aan een goede strategie, beperkte budgetten en intern niet de juiste mensen de eerste echte stappen tegen.”, vertelt Remco. “Bedrijven die mee willen doen in dit programma krijgen én een complete strategie én een community manager die onder begeleiding van Kittyhawk als het ware gedetacheerd wordt om de eerste community building cases te ontwikkelen voor die organisatie. En de kosten voor de bedrijven die meedoen zijn bijzonder laag. Dat alles maakt het voor bedrijven heel laagdrempelig om met community building te starten. En hopelijk kunnen we ze dan in die zes maanden inspireren over de toegevoegde waarde daarvan. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten!”
Enthousiaste en gedreven community managers i.o.
Ellen ter Beek, één van de vijf community managers i.o, vertelt wat zij ervan verwacht: “Wat Kittyhawk doet is volgens mij vrij uniek en ze springen wat mij betreft echt in een behoefte die anders vrijwel niet op te lossen is. Ik mag dan een ervaren creatief strateeg en copywriter zijn, maar ik mis wel een stukje kennis, en vooral ervaring, op online gebied. En dat is precies waar de (arbeids)markt om vraagt. Het is het aloude kip-en-het-ei-verhaal. Zonder specifieke ervaring maak je geen kans op een baan op het gebied van online strategie of community management. Maar die ontwikkeling is aan de andere kant nog te jong om ervaring te kunnen hebben opgedaan."
"Ik heb altijd gewerkt bij een creatief bureau voor visuele communicatie waarbij het ontwikkelen van online activiteiten en middelen er een beetje bijgedaan werd. Maar online is geen trend meer, het is onderdeel van ons dagelijks leven. Als je dat nu negeert dan lopen we als ‘communicatie- en marketingprofessionals’ straks niet alleen achter, maar is de afstand niet meer in te halen.”, aldus Ellen. “De aanpak van Kittyhawk vind ik dan ook helemaal 3.0. Kennis delen met ervaren mensen en ze tegelijkertijd de kans bieden om deze kennis in de praktijk te toetsen en op te bouwen vind ik echt top. Terwijl de peperdure cursussen en workshops als paddenstoelen uit de grond schieten, doet Kittyhawk dit gewoon. En ze steken er behoorlijk veel energie en enthousiasme in die aanstekelijk werkt. Maandag 5 november zijn we begonnen, ik verwacht er veel van en verwacht na deze periode nog meer van mezelf. Helemaal zin in!”
Als marketeer of bedrijf ook interesse?!
Tot slot, mocht je als marketing of communicatie professional ook interesse hebben in een ervaringsplek community management dan kun je contact opnemen met Kittyhawk. Het volgende programma staat namelijk al gepland. En ook als je als bedrijf een community manager i.o. van Kittyhawk aan je community wilt laten werken, neem dan contact op. Kittyhawk kijkt graag mee wat de mogelijkheden zijn.