Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Klarna haalt nieuwe investering op om consumenten slimmere alternatieven te bieden voor shoppen, bankieren en betalen

Amsterdam, 10 juni 2021 – Klarna, marktleider in achteraf betalen, heeft tijdens een nieuwe financieringsronde – onder leiding van SoftBank’s Vision fund 21 – 639 miljoen dollar opgehaald. Naast SoftBank deden bestaande investeerders van Klarna mee, zoals Adit Ventures, Honeycomb Asset Management en de WestCap Group, om de groeiambities en internationale expansie van Klarna te ondersteunen. Andere investeerders van Klarna zijn Sequoia Capital, SilverLake, Dragoneer, Permira, Commonwealth Bank of Australia, Bestseller Group, Ant Group, Northzone, GIC – Singapore’s Sovereign Wealth Fund, evenals fondsen onder beheer van BlackRock en HMI. De nieuwe waardering van Klarna bedraagt nu 45,6 miljard dollar en daarmee blijft zij de hoogst gewaardeerde private fintech in Europa en de op één na grootste wereldwijd2. Als onderdeel van het GiveOne-programma dat zij dit jaar introduceerde, wordt één procent van het kapitaal gereserveerd voor duurzame initiatieven.

Klarna stelt consumenten in staat op een slimme manier te shoppen, betalen en bankieren, en sluit zo beter aan op de consumentenbehoeften dan traditionele manieren van betalen en bankieren. Zo is sprake van een verschuiving waarbij consumenten steeds vaker de voorkeur geven aan transparante en eenvoudige betaalmethoden boven kredieten die veel kosten aanrekenen. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan een frictieloze winkelervaring toe.

“Consumenten nemen afstand van kredieten met hoge rente en kosten. Zij kiezen steeds vaker voor nieuwe, slimme betaalmethoden én zijn op zoek naar een klantervaring die beter aansluit bij hun behoeften”, vertelt Sebastian Siemiatkowski, oprichter en CEO van Klarna. “De transparante en gebruiksvriendelijke alternatieven van Klarna sluiten goed aan op deze klantbehoeften en zijn de motor van verdere groei. Ik ben erg trots op de investeerders die ons steunen in onze missie consumenten een alternatief te bieden voor verouderde betaalmethoden in de vorm van eerlijke, transparante en gebruiksvriendelijke manieren om te shoppen, betalen en bankieren.”

Yanni Pipilis, Managing Partner van SoftBank Investment Advisers beaamt dit. “Klarna’s groei is gebaseerd op een sterk begrip van het veranderende koopgedrag van consumenten en we geloven dat deze ontwikkeling in een stroomversnelling komt. Klarna heeft al succesvol invulling gegeven aan haar expansie in de Verenigde Staten en we zijn er trots op dat we de nieuwe generatie financiële dienstverlening ook in nieuwe markten wereldwijd kunnen introduceren.”

“Adit Ventures is er trots op om investeerder van Klarna te zijn. Het is bijzonder te zien hoe zij de grenzen van moderne betaalmethoden, bankieren en online winkelen steeds opnieuw verkent. Klarna’s snelle groei is een weerspiegeling van haar innovatiekracht en de voortrekkersrol waarmee zij invulling geeft aan haar ambities. We zijn er van overtuigd dat het beste nog moet komen en Klarna haar reikwijdte zal vergroten door middel van internationale expansie”, zegt Eric Munson, founder and CIO van Adit Ventures.

David Fiszel, oprichter en CIO van Honeycomb Asset Management: “Honeycomb is er trots op haar eerdere investeringen in Klarna uit te kunnen breiden. We ondersteunen haar internationale groeiambities op langere termijn en de missie om een nieuwe standaard te zetten in de klantbeleving van consumenten. Klarna is een uniek bedrijf met een managementteam dat een sterke focus heeft op innovatie in de snelgroeiende fintech-sector.”

“Klarna staat in de frontlinie van een revolutie als het gaat om veranderende klantbehoeften. Zij heeft de ervaringen van miljoenen mensen wereldwijd veranderd als het gaat om online shoppen, betalen en bankieren. Klarna’s internationale scope en marktleiderschap bieden veel mogelijkheden om nieuwe kansen op groei te benutten. WestCap is blij dat zij partner van Klarna is op dit bijzondere moment in haar geschiedenis”, aldus Charlie Young, partner van WestCap.

Klarna is rechtstreeks beschikbaar voor consumenten via haar app, die wordt gebruikt door ruim 18 miljoen klanten en ruim 250.000 retailers wereldwijd. Met behulp van de app kunnen consumenten online shoppen en betalen met één van Klarna’s betaalmogelijkheden. Zo kunnen zij kiezen voor direct of later betalen, hun transacties beheren, favoriete producten aan collecties toevoegen en de terugstorting van eerdere betalingen regelen. Bovendien krijgen zij toegang tot gepersonaliseerde kortingen, meldingen van aanbiedingen, kunnen zij de levering van bestellingen online volgen en deelnemen aan Vibe, het loyalty-programma van Klarna.

Sterke groei in eerste kwartaal 2021
Klarna’s resultaten over het eerste kwartaal van 2021 tonen aan dat haar dienstverlening door consumenten wordt gewaardeerd. Consumenten hebben voor meer dan 18,9 miljard dollar met Klarna betaald ten opzichte van 9,9 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020. In deze periode groeide Klarna in alle markten waarin zij actief is. Dat geldt in het bijzonder voor de VS, waar 18 miljoen Amerikaanse consumenten gebruik maken van Klarna. In 2020 stond de Klarna-app in de Top 10 van de apps die het meest worden gedownload in de VS. Het aantal downloads is in 2021 met maar liefst 125 procent gegroeid, aangejaagd door een record aantal transacties in maart 2021. Klarna werkt samen met 24 spelers uit de Top 100 van grootste retailers in de VS. Tegelijkertijd zet de groei van Klarna, dat wereldwijd actief is in 17 markten, zich voort. Zo betreedt zij in 2021 nieuwe markten, zoals deze week Frankrijk, dat naar verwachting zal uitgroeien tot de grootste e-commerce markt in Europa met een verwachte marktwaarde van ruim 185 miljard dollar in 20243.

Met deze financieringsronde ontvangt GiveOne, Klarna’s initiatief om duurzame initiatieven te ondersteunen, haar derde substantiële donatie sinds de lancering eerder dit jaar. A$AP Rocky, één van Klarna’s nieuwe investeerders, ondersteunt de Miti Alliance in Kenia en zijn oprichter Michael Waiyaki. Dit programma is gericht op het vertragen van de effecten van klimaatverandering in de vorm van ontbossing op het milieu in Kenia. Klarna, marktleider in achteraf betalen, biedt klanten daarnaast de mogelijkheid de CO2-afdruk van Klarna aankopen real time te monitoren via de Klarna app. Met dit initiatief biedt zij ruim 90 miljoen klanten in 16 landen inzicht in hun CO2-voetafdruk.

1 Op de datum van dit persbericht heeft SoftBank Group Corp. kapitaalbijdragen gedaan om investeringen door SoftBank Vision Fund 2 (“SVF 2”) in bepaalde portefeuillebedrijven mogelijk te maken. De hierin opgenomen informatie is louter informatief en vormt geen aanbod tot verkoop of een uitnodiging tot het doen van een aanbod tot aankoop van beperkte partnerschapsbelangen in een fonds, met inbegrip van SVF 2. SVF 2 moet nog extern worden afgesloten en potentiële derden-investeerders zullen vóór de afsluiting aanvullende informatie ontvangen met betrekking tot eventuele SVF 2-investeringen.

2 https://www.cbinsights.com/research-unicorn-companies
3 https://www.marketwatch.com/press-release/france-e-commerce-market-size-2021—latest-research-report-to-share-growth-strategy-industry-share-covid-19-impact-analysis-key-findings-and-forecast-by-cagr-till-2024-2021-05-28
Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike en AliExpress bieden Klarna’s innovatieve winkelervaring online en in de winkel aan. Klarna is één van de grootste private fintechs wereldwijd met een waardering van $45,6 miljard. Klarna werd opgericht in 2005, heeft meer dan 4.000 werknemers en is actief in 17 landen. Kijk voor meer informatie op klarna.com.

Over Adit Ventures
Adit Ventures is een Amerikaans familiebedrijf en investeerder met kantoren in Californië, Florida, New York, Texas en Utah. Een ‘Adit’ is een toegang tot een mijn en dient als anagram voor de diensten die het bedrijf aanbiedt. Zo biedt zij Access, Diligence, Insight en werkt samen met Trusted partners in de Verenigde Staten en andere delen van de wereld. Adit heeft als investeerder een lange staat van dienst en heeft in de afgelopen 150 jaar een omvangrijk netwerk opgebouwd.

Adit anticipeert op nieuwe trends in de internationale economie waar zij op langere termijn kansen voor groei ziet. In deze sectoren doen zich volgens Adit de beste mogelijkheden voor lange-termijn investeringen voor die tevens een positieve impact kunnen hebben op de wereld, door het verbeteren van de kwaliteit van leven en het genereren van een goed rendement over haar investeringen. Adit heeft geïnvesteerd in een aantal toonaangevende bedrijven, zoals Airbnb, DocSend, GoPro, Lemonade, Palantir, SharesPost, SoFi, Spotify en Snap en Lyft.

Over WestCap
De WestCap Group is een investeerder die is opgericht door Laurence A. Tosi, die samen met het WestCap team, in de afgelopen twintig jaar in technologische asset-light marktplaatsen investeerde. Met meer dan 2 miljard dollar aan activa in beheer heeft WestCap verschillende grote investeringen gedaan in bedrijven als Airbnb, StubHub, iPreo, Skillz, Sonder, Addepar, Hopper, iCapital en Bolt. Voor meer informatie: www.westCap.com

Over Honeycomb Asset Management
Honeycomb Asset Management is in 2016 opgericht door David Fiszel en is gespecialiseerd in publieke aandelen en private investeringen. De honingraat (honeycomb) is één van de mooiste voorbeelden uit de natuur van een schaalbaar en repeterend proces dat wordt gedreven door een gemeenschappelijk doel – dat is de inspiratiebron voor Honeycomb’s business. Het bedrijf heeft een mandaat om te investeren in de toekomst op basis van doorwrochte bedrijfsanalyses.
Honeycomb onderzoekt de mogelijkheden van groei om haar publieke en private portfolio’s te kunnen uitbreiden. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in verschillende toonaangevende een innovatieve bedrijven, zoals Palantir, SpaceX, Spotify, Peloton, Mirror en MasterClass.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht