Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Klarna voert succesvol strengere ID-controle voor klanten in

AMSTERDAM, 19 juni 2025 – Klarna, de wereldwijde digitale bank en aanbieder van flexibele betaaloplossingen, heeft het digitale identificatiemiddel iDIN toegevoegd aan zijn controleproces om klantgegevens te verifiëren. Sinds april zijn al 83.800 terugkerende en nieuwe Nederlandse consumenten succesvol geïdentificeerd met iDIN. Deze stap bouwt voort op een bestaande aanpak die sinds april 2024 verder is uitgebreid om klantgegevens strikter te controleren en te voorkomen dat minderjarigen toegang krijgen tot kredietproducten.

Om gebruik te maken van Klarna, moeten consumenten hun naam, adres en geboortedatum invullen. Deze gegevens worden gecontroleerd aan de hand van informatie van een kredietinformatiebureau. Klarna gebruikt hiervoor verschillende verificatiemethoden, zoals het vergelijken van gegevens met externe registers, het vragen om een identiteitsbewijs met foto en nu dus ook iDIN.

Matthew Scott, Head of the Netherlands bij Klarna, zegt:
“Wij hanteren nu een zero-tolerancebeleid als het gaat om het gebruik van onze producten door jongeren onder de 18 jaar. We lieten iedereen altijd al hun leeftijd doorgeven, maar de controle daarop bleek niet waterdicht. Dat is nu veranderd. Bij Klarna zijn we ervan overtuigd dat we nu de juiste controles hebben geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat gebruikers daadwerkelijk de leeftijd hebben die ze opgeven.”

Klarna heeft in Nederland al diverse maatregelen ingevoerd om verantwoord lenen te bevorderen:

  • Leeftijdsverificatie aangescherpt om te voorkomen dat jongeren onder de 18 gebruikmaken van achteraf betalen.

  • Meer gratis betaalherinneringen toegevoegd, waardoor het aantal te late betalingen per aankoop met 60% is afgenomen.

  • Automatische betalingen geïntroduceerd voor ‘Betaal binnen 30 dagen’, zodat betalingen automatisch op tijd worden voldaan.

  • De betaaltermijn is verlengd van 14 naar 30 dagen, zodat die beter aansluit op het moment waarop gebruikers hun inkomen ontvangen.

  • Een duidelijk informatiescherm toegevoegd tijdens het afrekenen, waarin de belangrijkste productvoorwaarden worden toegelicht.

  • Mede-initiatiefnemer van de BNPL-gedragscode, die garandeert dat er geen winst wordt gemaakt op te late betalingen; en het steunen van opname van de nieuwe Europese kredietregels in de Nederlandse wetgeving.

  • Samenwerking gestart met NVVK en een eigen hulpproces ontwikkeld om klanten met financiële problemen te ondersteunen.

  • Meer data openbaar gedeeld via de Wikipink-pagina, waaronder statistieken over terugbetalingen, wanbetalingen en klantprofielen, om open en op feiten gebaseerde gesprekken over geld aan te moedigen.

Deze stappen maken deel uit van de voortdurende inzet van Klarna om krediet veiliger, transparanter en verantwoordelijker te maken voor iedereen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht