Kortingssites slaan handen ineen

Waar e-commerce reuzen als bol.com en Zalando hun platform eerder al openstelden voor concurrenten, is nu ook de markt voor kortingscodes aan de beurt. Consumenten kunnen sinds kort op bespaardeals.nl coupons vinden van meerdere kortingssites.
Concurrentie promoten
De sites spelen hiermee slim in op de behoefte van de klant om snel de hoogst mogelijke korting te vinden. Door niet alleen de eigen acties te tonen vergroten ze het aanbod. Dat het daarmee klanten doorstuurt naar concurrenten, ziet Ramon van der Roest, eigenaar van bespaardeals, als iets goeds.
“Als je op een andere site een betere deal kan vinden, sturen we je met alle liefde daarheen. Dat is niet alleen beter voor jouw portemonnee, maar houdt ons ook scherp. Uiteindelijk gaat het erom dat jij de hoogst mogelijke korting vindt.”
Pilot met 3 grote kortingssites
De pilot gaat exclusief van start met Couponcode.nu, Kortingscodes.nl en Stylediscount.nl. Door samen te werken met drie van de grootste kortingssites heeft bespaardeals naar eigen zeggen een breed aanbod en is bovendien goed te meten wat de effecten zijn. De verwachting is dat steeds meer kortingssites zich willen aansluiten. Belangrijkste criterium voor samenwerking is dat er echt toegevoegde waarde voor de bezoekers wordt gecreëerd.
Bewaking kwaliteit
Een veelgehoorde klacht is dat verlopen kortingscodes online blijven staan. Hoewel er goed toezicht is bij de grotere sites, zijn er toch nog altijd kleine portals die geen goed onderscheid maken. Regelmatig worden deze acties bezocht via Google, waardoor de zoektocht naar korting eerder een crime dan plezierig wordt.
“Door uitsluitend samen te werken met sites die voldoen aan de richtlijnen voor kortingscodewebsites, zorgen we ervoor dat alle getoonde coupons ook echt geldig én actief zijn.”
Kijkend over de grens
Vaak wordt er gezegd ze in het buitenland, en dan met name in Amerika en Groot Brittanië, een stuk verder zijn met couponing. We kunnen inderdaad nog veel van ze leren, en gaan dat zeker doen. Maar in dit geval zijn wij echt als eerste. Toegegeven, Retailmenot linkt door naar pagina’s van concurrenten, maar dit doen ze helemaal onderaan de pagina. Bovendien tonen ze alleen de namen van concurrerende sites, niet de acties die je daar kan vinden. Uiteindelijk moeten bezoekers dus alsnog een paar keer doorklikken om de kortingscodes te kunnen vergelijken.
Over bespaardeals
Sinds 2008 is Ramon van der Roest samen met Rory Lamperjee actief in affiliate marketing met het succesvolle spaarprogramma ZeroDeals. bespaardeals is in het voorjaar van 2012 van start gegaan. Eerst als test, maar door goede resultaten heeft Ramon besloten om hier vol mee door te gaan. “We zien bespaardeals niet als de zoveelste kortingssite, maar gaan echt op een betere shopervaring voor de klant. Ook de technieken die we nog gaan uitrollen, hebben veelal geen direct verdienmodel. Het voelt erg verfrissend om eerst voor de eye balls te gaan. Eigenlijk een beetje zoals veel apps dat ook doen. Ik denk dat bezoekers dat ook waarderen en zich graag bij ons inschrijven. Dan is het een kwestie van tijd totdat ze converteren.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.