Geplaatst door FLO

Leren en het digitale tijdperk: haat-liefde of een gelukkig koppel?

CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 20170530 — Het blijkt nog steeds een angstaanjagende gedachte te zijn: leren in deze ‘nieuwe’ tijd. En dat is vooral de denkwereld van veel opleiders en docenten. Waar de jeugd de dag swipend begint, worden onderwijzers zwetend wakker bij het idee dat zij op een dag moeten overstappen. Van het veilige, fysieke lesmateriaal naar het enge e-learning. Volgens FLO (Flexible Learning Online) volkomen onterecht.

In een wereld die zo onderhevig is aan veranderingen, lijkt het moeilijk voor te stellen dat nog niet iedereen bekend is met het fenomeen e-learning. Toch roept dit onderwerp vandaag de dag nog steeds veel vraagtekens op. Wat houdt het eigenlijk in? Welke voordelen biedt het ten opzichte van mijn huidige aanpak? Heeft e-learning voor mij of mijn bedrijf wel een toegevoegde waarde? Raak ik het contact met mijn studenten niet kwijt? Ben ik zelf dan nog wel nodig? Op al deze vragen zijn opmerkelijk genoeg toch simpele antwoorden te geven.

Altijd en overal kunnen leren met FLO
E-learning biedt vele mogelijkheden. De cursist kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken in een gepersonaliseerde en interactieve omgeving. Die online omgeving is een aangename plek, dynamisch en uitnodigend. De docent kan activiteiten van de cursisten volgen, resultaten beoordelen en hen zo nodig bijsturen. Veelzijdig en flexibel dus.

“Het leren middels e-learning kost een cursist 40% tot 60% minder tijd dan in een traditionele klassikale opzet. Dat komt met name omdat de cursist kan leren wanneer hij wil. Dat gebeurt overigens zonder dat de kwaliteit van kennis achteruit gaat. Het tegendeel blijkt waar.” – Brandon Hall Group

Daarnaast kan deze vorm van leren de impact van een cursus sterk verhogen en kost het vaak aanzienlijk minder dan een traditionele opleiding. Goede e-learning maakt lastige theorie helder en saaie stof minder saai. FLO beheerst de technieken die dit mogelijk maken.

Onderwijsraad vindt digitaal onderwijs ondermaats
De Onderwijsraad waarschuwt in mei 2017 dat het Nederlands onderwijs niet berekend is op de snelle, technologische ontwikkelingen van deze tijd. Hierdoor is een goede voorbereiding op het leven en werken in een digitale maatschappij niet mogelijk.

De docent blijft onmisbaar
E-learning is fantastisch, echter geen doel op zich. Het is een waardevolle toevoeging voor de opleider. Nog steeds is het de fysiek aanwezige docent die inspireert en stimuleert door cursisten persoonlijke aandacht te geven. Om deze redenen kan en zal hij nooit vervangen worden. Dus, onderwijzer, vrees niet en geniet van uw welverdiende nachtrust.