Industry Wire

Mangrove breidt internship-programma uit

Rotterdam, 4 juni 2015 – Internetbureau Mangrove verdubbelt het aantal stageplaatsen om meer studenten de kans te geven praktijkervaring op te doen. Daarnaast wordt intensief samengewerkt met hogescholen in Den Haag en Rotterdam, onder andere bij het ontwikkelen van nieuwe curricula, het begeleiden van studenten en met het geven van gastcolleges. Mangrove wil hiermee multimedia- en design-opleidingen verbeteren en jong talent helpen om hun eerste stappen op de arbeidsmarkt te zetten.

Interactie tussen scholen en het bedrijfsleven is belangrijker dan ooit om de match tussen opleidingen en de arbeidsmarkt te verbeteren. Volgens Ruben Bos, Creative Director bij Mangrove, is samenwerking voor beide partijen interessant: “Opleidingen horen van ons welke vaardigheden het meest relevant en toepasbaar zijn voor de arbeidspraktijk. Maar ook voor Mangrove is de samenwerking met opleidingen en studenten uiterst waardevol. Het houdt ons fris en laat ons kennismaken met nieuwe technologie die vaak nog geen zakelijke toepassing heeft. Het verdubbelen van het aantal stageplaatsen naar zes studenten is een investering van onze kant, maar levert ook veel op voor ons bedrijf. Wij hebben acht ex-stagiairs in dienst die inmiddels al weer jaren bij Mangrove werken, waaronder ik zelf.”

Creatieve safari
In uiterst dynamische vakgebieden als interaction design, softwareontwikkeling en online marketing is het volgens Bos noodzakelijk dat scholen zoveel mogelijk in contact blijven met het bedrijfsleven. “Opleidingen moeten continu toetsen wat er in de wereld van design en softwareontwikkeling relevant is,” legt Bos uit. “Welke kennis of vaardigheden heeft een programmeur bijvoorbeeld nodig om later succesvol zijn werk te kunnen doen?”
Mangrove heeft diverse samenwerkingsverbanden met hogescholen. Naast het geven van gastcolleges zetelt Bos in de adviesraden van de Hogeschool Rotterdam en de Haagse Hogeschool, en samen met enkele collega’s begeleidt hij daarnaast ook afstuderende studenten.
Bos: “Wij vinden dat opleidingen minder moeten focussen op zaken als specifieke softwaretools en programmeertalen, maar op grondige en direct toepasbare theoretische kennis. Dat helpt studenten het meest om zich te kunnen redden op de arbeidsmarkt.”
Om studenten met de dagelijkse praktijk kennis te laten maken, organiseert Mangrove ook Creative Safari’s, een initiatief van de Hogeschool Rotterdam waarbij studenten op bezoek gaan bij bedrijven. Zij krijgen dan de gelegenheid om aan de hand van een uitgebreide rondleiding door het kantoor alle facetten van het werk te zien krijgen.

Stage versus praktijk

Het internship-programma van Mangrove is bijzonder populair met dit jaar al zo’n honderd aanvragen. Volgens Bos zoekt het bedrijf talentvolle en enthousiaste kandidaten, maar vooral stagiairs die graag willen leren van ervaren vakmensen: “Onze bedrijfsdynamiek is anders dan die van een startup. Er zitten veel disciplines bij elkaar, van senior developers en designers tot online marketeers en projectmanagers. Afhankelijk van hun stageopdracht, leren stagiairs echt hoe het er in de praktijk aan toe gaat.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht