Industry Wire

Geplaatst door Close

Martin Scheepbouwer wordt CFO bij event communicatieplatform Close

• Bestuurder Prosus gaat Nederlandse start-up klaarstomen voor kapitaalinjectie van 10 miljoen euro in 2022
• Communicatieplatform voor de live event industrie maakt zich op voor volgende groeifase

Amsterdam, 8 november 2021 – Martin Scheepbouwer gaat aan de slag als CFO bij het Nederlandse bedrijf Close. De voormalig bestuurder van Prosus gaat het bedrijf helpen klaar te stomen voor de volgende groeifase. De Close app faciliteert communicatie tussen evenementen en bezoekers. Zo werd de app ingezet bij alle Fieldlab evenementen en kan het onder andere Naturalis, Stage Entertainment en Disney tot haar klantenkring rekenen. Close wil uitgroeien tot een online marktplaats voor de live event industrie waarop diensten en producten van meerdere partijen worden aangeboden. Hiervoor mikt het bedrijf op een investering van minimaal 10 miljoen euro in 2022.

Scheepbouwer neemt vele jaren ervaring bij online marktplaatsen mee naar het Amsterdamse bedrijf. Hij was sinds 2012 CEO van de OLX Group, de online handelsplaatsen werkmaatschappij van Prosus. Dit bedrijf is niet actief in Nederland maar bezit leidende platformen in meer dan 20 landen waaronder Rusland, Polen, India en Brazilië. Daarvoor bekleedde hij verschillende senior functies binnen Schibsted en eBay, na eerst 7 jaar bij McKinsey gewerkt te hebben.

Nieuwe fase live eventindustrie
In zijn nieuwe functie als CFO gaat hij Close helpen om het bedrijf in te richten voor de volgende groeifase, waarvoor Close extra kapitaal wil ophalen ultimo 2022. Na een uitdagende periode komt de eventindustrie weer grotendeels op stoom en neemt de vraag naar communicatie tussen bezoekers en evenementen spectaculair toe. Close vervult hierin reeds een waardevolle rol om deze evenementen veilig en gestroomlijnd te laten plaatsvinden. Van hieruit wil Close verder groeien door het evenementenaanbod te verbreden en dit te koppelen aan haar gebruikers. Zo kan bijvoorbeeld iemand die deze week via Close naar een concert geweest is, volgende week met behulp van Close naar een musical gaan.

Martin Scheepbouwer: “Close is een goed voorbeeld van een digitaal platform toegesneden op een specifieke categorie, in dit geval evenementen. Ik heb veel respect voor hoe het team van Close de lockdowns hebben doorstaan en er sterker zijn uitgekomen door onder andere de opgedane ervaringen met Fieldlab. Met mijn ervaring in het groeien, optimaliseren en exploiteren van digitale marktplaatsen hoop ik een bijdrage te leveren aan de verdere groei van Close.”

Kiliaan Toorenaar, CEO van Close: “De aankoop van een concert- of museumticket is nog vaak het einde van een transactie en niet het begin van een relatie tussen een organisatie en bezoeker. Het is onze missie om dat te veranderen door de voor- en napret terug te brengen in de live-industrie. Met de komst van Martin gaan we de volgende fase in waarin we het platform verder ontwikkelen als online marktplaats voor de live event industrie.”

Over Close
De Close app faciliteert directe communicatie tussen evenementen en bezoekers. Dankzij koppelingen met 14 ticketing providers, waaronder See Tickets en Eventix, krijgen gebruikers na aankoop van het ticket voor, tijdens en na het event exclusieve informatie over hun bezoek aan het festival, museum, theaterstuk, concert of voetbalwedstrijd. Bezoekers hebben hierdoor een betere gebruikerservaring en organisatoren levert het relevante klantdata op om bezoekers beter te bedienen en nieuwe up- en cross-sell momenten te creëren. Onder andere Stage Entertainment, Disney en Amsterdam Lookout maken gebruik van de app waarin inmiddels 15 miljoen berichten zijn verstuurd. Het komende jaar gaat Close uitgroeien tot een online marktplaats voor de event industrie en mikt hiervoor op een substantiële investeringsronde in 2022.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht