Media Markt start samenwerking voor veiliger online winkelen

Media Markt en start-up Yippie! zijn onlangs een pilot samenwerking gestart. Media Markt zocht al enige tijd een oplossing om haar consumenten te beschermen tegen fraude door nep websites die zich uitgeven als Media Markt. Yippie! is een zogenoemde add-on of plug-in, een klein programma dat de consument kan installeren in de browser (Safari, Chrome, Firefox en binnenkort Internet Explorer).  Met deze gratis browser plug-in wordt de klant door een notificatie automatisch gealarmeerd dat hij/zij op een valse website zit. Dankzij deze samenwerking kan Media Markt een pro-actieve oplossing aandragen aan de consument.

“Nu ontdekt de consument pas naderhand dat ze door een webshop is opgelicht samen met vele anderen. Dat is zonde. Yippie! checkt direct of een shop gerapporteerd is en maakt daarmee een begin aan preventie van online fraude.” Aldus Maurice Kroon, oprichter van Yippie!

Vandaag werd bekend dat er vorig jaar 43.000 keer aangifte is gedaan van internetoplichting. Totaal bedroeg de schade minimaal 7,9 miljoen euro, maar volgens de politie ligt het echte bedrag bijna twee keer zo hoog.

Barry van Ruiven, directeur Media Markt Nederland: “Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting blijft het aantal malafide webshops maar groeien. Door preventief en geautomatiseerd te waarschuwen gaan we samen met Yippie! deze vorm van internetoplichting een halt toe roepen”.

De samenwerking tussen Media Markt en Yippie! biedt nog een belangrijk pluspunt aan de consument. De Yippie! browser add-on geeft namelijk ook automatisch een onafhankelijke prijsvergelijking én speciale deals. Het geeft opties en de klant besluit welke deal het beste is. Media Markt en Yippie! zien het als een missie ervoor te zorgen dat consumenten altijd de beste deal geserveerd krijgen als ze online winkelen. Kijk voor meer informatie op www.mediamarkt.nl.

Over Media Markt
Media Markt is al jarenlang marktleider in consumentenelektronica en bekend bij 95 procent van alle Nederlanders. De eerste Nederlandse winkel werd in 1999 in Rotterdam geopend en inmiddels verwelkomen 46 vestigingen elk weekend maar liefst 550.000 bezoekers.  Klanten kunnen ook online hun aankopen doen in de Media Markt-webshop www.mediamarkt.nl. Met het grootste assortiment aan elektronische producten met alle A-merken, eerlijke prijzen en een uitstekende service weten bezoekers van Media Markt precies wat zij mogen verwachten.

Over Yippie!
Yippie! is een Amsterdamse start-up die consumenten helpt slimmer online te winkelen. Het bedrijf ontwikkelde een gratis add-on voor in de browser van de consument die automatisch een prijsvergelijking maakt. Vanaf het begin van 2015 geeft de add-on ook een waarschuwing zodra een gebruiker op een nep webshop terecht komt. Met deze add-on maakt Yippie! online winkelen sneller, goedkoper en veiliger voor consumenten. De add-on is simpel te installeren via www.yippie.nl.