Industry Wire

Geplaatst door iMMovator

Media-onderwijs naar next level tijdens Media Future Week

Na het succes van verleden jaar organiseert iMMovator in samenwerking met maar liefst tien hogescholen van 7 tot en met 10 mei de tweede Media Future Week (MFW) in Almere.

Studenten, lectoren en docenten van diverse mediaopleidingen van de deelnemende hogescholen worden in een week meegenomen in een rollercoaster van co-creatiesessies, kruisbestuivingen, lezingen en inspiratiesessies met toonaangevende sprekers uit de (inter)nationale mediawereld. Doel is deelnemers naar een next level in hun vakgebied te brengen en de relatie tussen onderwijs en media-industrie te versterken.

Deelnemers aan de Media Future Week worden uitgedaagd een toekomstvisie te ontwikkelen. Daarvoor werken de deelnemers in gemengde teams samen aan een crossmediale case uit het bedrijfsleven. Frank Visser, coördinator van iMMovator: ‘Dit jaar hebben we voor het eerst bedrijven uitgenodigd als casepartners die concrete casussen inbrengen. Elke hogeschool schrijft één of meer whitepapers over uitdagende materie uit hun onderzoeksprogramma’s, waardoor de deelnemers tijdens de week de beschikking hebben over een bibliotheek van uitgebreide kennisdocumenten over een breed aantal gerelateerde onderwerpen.’ Er zijn onder andere cases van NOS, Almere DataCapital, TNO, Creative Cities Amsterdam Area, GEA en OTIB. Aan het einde van de Media Future Week presenteren de talenten hun case oplossingen aan elkaar en aan de opdrachtgevers.

De deelnemers van Media Future Week krijgen ter inspiratie een exclusief programma voorgeschoteld bestaande uit internationale keynote speeches van bijvoorbeeld Andrew Keen, Gerd Leonhard en Seth Shapiro, presentaties van Nederlandse toppers uit het bedrijfsleven en praktische workshops, zoals een sessie over business models. In intensieve co-creatiesessies combineren zij deze first hand inspiratie met hun eigen kennis om vervolgens gezamenlijk toekomst minded oplossingen te creëren voor de casussen.

MFW legt verbindingen
De verwachtingen zijn hoog gespannen. ‘Studenten en docenten waren verleden jaar laaiend enthousiast. Mooi was dat ze met name het groepsproces als zeer waardevol zagen.’, aldus Frank Visser. Voor docent Eric Voigt van NHL Hogeschool in Leeuwarden, één van de deelnemende hogescholen, bracht de MFW een grote verdieping. ‘Niet alleen door het programma, maar ook door de uitwisseling met mijn collega’s. Daarnaast is het contact met de studenten geïntensiveerd. Na de week konden we blíjven praten over mediaontwikkelingen en over de cases waaraan gewerkt was.’ Het effect van de MFW is bij de studenten volgens hem goed merkbaar. ‘Ik zie een versnelling. Ze zijn sneller geworden in het zoeken van bronnen en het leggen van verbindingen tussen kennis en mensen. Ze hebben op een nieuwe manier leren samenwerken. Dankzij MFW zijn ze een stukje trotser op hun kennis.’

De Media Future Week wordt mede mogelijk gemaakt door event partners Hilversum Events en Task Force Innovatie Utrecht. De Media Future Week wordt georganiseerd in samenwerking met 10 hogescholen: Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Fontys Hogescholen, Saxion, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht, Windesheim Flevoland, InHolland, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en NHTV.

Meer informatie op www.mediafutureweek.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht