Industry Wire

Geplaatst door Hello Customer

“Meer dan ooit moeten bedrijven luisteren naar hun klanten”

Hello Customer, dat bedrijven het meest geavanceerde software as a service-platform aanbiedt om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie, blijft sterk groeien. De scale-up uit Gent, die ruim dertig medewerkers telt en actief is in diverse Europese landen, heeft in een nieuwe kapitaalronde zes miljoen euro opgehaald bij Senovo Capital en Peak Capital, twee vooraanstaande investeringsfondsen uit Duitsland en Nederland. Hello Customer wil zijn platform nog slimmer maken en maakt zich klaar om de volgende jaren verder door te groeien in Europa en de VS.

Hello Customer werd in 2015 opgericht door Leslie Cottenjé, Joeri Pansaerts en Bram De Vos. Zij bouwden een software as a service-platform dat bedrijven in staat stelt om de ervaringen en verwachtingen van hun klanten in kaart te brengen en te analyseren, er op een automatische manier inzichten uit te destilleren en de klantenervaring vervolgens te optimaliseren. De technologie van Hello Customer is gebaseerd op een eenvoudige klantenbevraging met open vragen, waarop linguïstische algoritmes en artificiële intelligentie wordt toegepast.

De software van Hello Customer is erg in trek bij financiële instellingen en retail-ketens. De voorbije jaren zette het bedrijf na België ook voet aan wal in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en krijgt steeds meer vragen van bedrijven uit de rest van Europa. In eigen land mag het onder meer Luminus, Lunch Garden, Voogd & Voogd en Telenet tot zijn klanten rekenen.

Vandaag meer dan ooit, is feedback cruciaal

Na vijf jaar oogt de toekomst veelbelovend voor de Gentse scale-up. CEO Leslie Cottenjé: “Het coronavirus stelt de verhoudingen tussen retailers en hun klanten op scherp. Meer dan ooit beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om goed naar de verwachtingen en ervaringen van klanten te luisteren, zeker nu er veel minder persoonlijk contact is en de online verkoop boomt. Ons platform biedt hen de mogelijkheid om geautomatiseerd en de bevindingen van klanten zeer snel te peilen en te ontdekken hoe ze over een merk, een winkel, een product of dienst denken. Wie zich wil aanpassen aan snel wijzigende consumententrends, kan eigenlijk niet meer om Hello Customer heen.”

Nieuwe kapitaalronde ondersteunt groeiparcours

In volle coronaperiode werd zojuist een nieuwe kapitaalronde afgesloten. De nieuwe investeerders, Senovo Capital en Peak Capital, zijn overtuigd van de uitstekende kwaliteiten van de technologie van Hello Customer én dat die meer dan ooit een cruciale rol zal spelen. Beide fondsen investeren samen zes miljoen euro. Deze kapitaalsinjectie volgt op een ronde van twee miljoen euro in 2018. Toen haalde Hello Customer onder meer Dovesco (het fonds van de broers Anthony en Gregory De Clerck), Seeder Fund en een groep business angels aan boord, onder wie de drie stichters van Showpad. Ook de bestaande investeerders bevestigen hun vertrouwen in Hello Customer door opnieuw te participeren in deze ronde. Alles bij elkaar haalt Hello Customer nu 6 miljoen euro op.

De nieuwe aandeelhouders zijn verheugd dat ze Hello Customer verder kunnen laten groeien, voortbouwend op zijn sterke productvisie en goede operationele prestaties. Het bedrijf kan zo zijn ambitie waarmaken om een marktleider te worden in customer experience technologie. Alexander Buchberger, managing director van Senovo Capital: “Nu bedrijven steeds meer inzichten moeten verwerven over hun klanten, geloven wij dat slimme customer experience platformen een groot groeipotentieel hebben. Hello Customer heeft een uitstekende uitgangspositie, dankzij zijn unieke end-to-end platform dat een geautomatiseerde oplossing biedt om met klanten in contact te treden en hun feedback te analyseren.”

“Al tijdens onze eerste meetings met Hello Customer waren we onder de indruk van het team en zijn vermogen om bekende merken van dienst te zijn. De mogelijkheid die zij krijgen om actie te ondernemen op basis van concrete data en inzichten, is van groot belang om hun klantentevredenheid en productontwikkeling te verbeteren”, aldus Johan van Mil, co-founder en managing partner van Peak Capital.

Internationale veroveringstocht gaat voort

Leslie Cottenjé: “Onze belangrijkste focus ligt uiteraard op verdere groei. Enerzijds blijven we in onze software-as-a-service investeren met nieuwe ontwikkelingen, gefocust op nog meer proactieve analytics. Door feedback te combineren met operationele data, kunnen organisaties onmiddellijk gevolg geven aan hun inzichten en bijsturen waar nodig. Tegelijk zijn we ook ambitieus in de verdere uitbreiding van landen waar we actief zijn. De wereldeconomie kent een duidelijke vertraging, dus dat betekent dat ook wij opnieuw bekijken wat de volgende stappen kunnen zijn. Eén van onze grootste ambities blijft om van wal te steken in de Verenigde Staten. Juist daarom zijn we blij om ervaren partners als Senovo en Peak Capital aan boord te halen, omdat ze uitermate goed gepositioneerd zijn om ons daarin te ondersteunen.”

In het kader van die verdere internationale expansie, wist Hello Customer Marc Vanlerberghe aan te trekken in zijn raad van bestuur. Vanlerberghe is een marketing en sales executive met ruime ervaring in Silicon Valley. Hij was onder meer acht jaar aan de slag als Chief Marketing Officer bij Google Android. Op dit ogenblik is hij CEO van een startup in Silicon Valley die werkt aan conversational AI. Tegelijkertijd heeft Hello Customer ook mede-oprichter Bram De Vos benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur.

Over de investeerders

Senovo is een durfkapitaalbedrijf dat gevestigd is in München en Berlijn en dat samenwerkt met uitzonderlijke oprichters die wereldwijde B2B SaaS-categorie-leiders uit Europa bouwen. Als Europese first-mover investeert het fonds sinds 2013 in een nieuwe generatie van B2B-softwarebedrijven die de digitalisering van middelgrote en grote ondernemingen mogelijk maken. De focus ligt vooral op het ondersteunen van teams die werken op het gebied van procesoptimalisatie, industrie 4.0 en data-enabled oplossingen. Senovo sluit zich aan bij de reis nadat een bedrijf in een late Seed- of Series A-ronde de eerste inkomsten heeft binnengehaald. Zijn team van SaaS-specialisten zoekt zinvolle relaties op ooghoogte en publiceert regelmatig zijn leer- en denkprofiel op www.medium.com/senovovc.

Peak Capital is een Europees investeringsfonds gevestigd in Amsterdam, Nederland. Peak Capital is opgericht en wordt gefinancierd door ervaren ondernemers en biedt slim durfkapitaal aan Europese snelgroeiende early-stage Marketplace, Platform en SaaS-bedrijven. Peak Capital beheert EUR 84 miljoen en heeft tot nu toe 25 investeringen gedaan, waaronder IENS, dat in 2014 werd verkocht aan TripAdvisor (NASDAQ: TRIP), Radionomy, dat in 2015 werd overgenomen door Vivendi (EURONEXT: VIV) en CheapCargo, dat in 2016 werd aangekocht door PostNL (AMS: PNL). Meer informatie is te vinden op www.peak.capital.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht