Geplaatst door Mendix

Mendix voor derde keer leider in Gartner-kwadrant voor Enterprise Low-Code Application Platforms

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code applicatieontwikkeling, is door Gartner wederom uitgeroepen tot leider in het Magic Quadrant for Enterprise Low-Code Applications. De analist geeft ook aan dat Mendix de meest complete visie heeft. Het is het derde jaar op rij dat Mendix zowel tot leider als partij met de meest complete visie wordt uitgeroepen.

Mendix blijft een markt vormgeven en leiden die een enorm snelle groei doormaakt. Dit wordt verder versneld door de toenemende behoefte aan digitalisering veroorzaakt door de pandemie. Nu het voor organisaties noodzaak is hun activiteiten en klantinteracties te digitaliseren en werken op afstand en in hybride vorm te ondersteunen, blijkt low-code de aangewezen technologie waarmee snel oplossingen kunnen worden ontwikkeld. Geavanceerde low-code platformen zoals Mendix hebben de manier waarop ondernemingen digitalisering nu en in de toekomst aanpakken, opnieuw gedefinieerd.

In de inleiding van het rapport stelt Gartner: “Tegen 2025 worden voor de ontwikkeling van 70% van de nieuwe applicaties low-code of no-code-technologieën gebruikt, tegen minder dan 25% in 2020.” In een eerder rapport zei Gartner: “Low-code applicatieplatformen zijn van de ‘early adopter’-fase naar de ‘early majority-fase’ verschoven op de technologie-adoptiecurve. Low-code is een krachtige tool voor het leveren van applicaties voor uiteenlopende use cases, waarbij soms de behoefte aan raamwerken en platformen voor controle in sommige organisaties volledig wordt weggenomen.”(1)

“Door Gartner erkend worden als leider is een bevestiging van de ideeën waarop ons bedrijf is gebaseerd, en van het succes dat onze klanten hebben door samen met ons hun strategische initiatieven voor digitalisering uit te voeren”, zegt Derek Roos, mede-oprichter en CEO van Mendix. “Onze visie gaat veel verder dan applicatieontwikkeling. Op basis van het DNA van low-code hebben we een ecosysteem voor digitale oplossingen gebouwd door onze kernprincipes van abstractie, automatisering, samenwerking en community toe te passen op elk aspect van de digitale onderneming. Op de Mendix World-conferentie die onlangs plaatsvond, hebben we een uitgebreide Mendix Marketplace geïntroduceerd die de platformeconomie ondersteunt – één waarin kant-en-klare functies, templates en componenten worden aangeboden door Mendix en onze partners. Met deze ‘bouwstenen’ kunnen ontwikkelaars in een fractie van de tijd hun eigen maatwerkoplossingen samenstellen.”

Mendix krijgt hoogste score voor ‘Collaborative App Development’ use case

Als onderdeel van het onderzoek evalueerde Gartner low-code leveranciers op verschillende use cases. In het rapport “Critical Capabilities for Enterprise Low-Code Application Platforms” uit 2021, behaalde Mendix de hoogste score voor ‘Collaborative App Development’ en presteerde het ook sterk bij de use cases ‘Custom Business Applications’ en ‘Business Workflow Automation’.

Gezamenlijke app-ontwikkeling

Naadloze samenwerking tussen zakelijke stakeholders en IT is een basisprincipe van het Mendix-platform. Het is essentieel dat deze samenwerking wordt geïntegreerd in het ontwikkelproces om het belangrijkste voordeel van low-code te realiseren: sneller, betere software leveren.

De focus van Mendix op het belang van samenwerking wordt duidelijk door het aanbieden van twee speciaal gebouwde geïntegreerde ontwikkelomgevingen: Mendix Studio is ontworpen voor minder technische business professionals en citizen developers die het kunnen gebruiken om hun eigen apps te bouwen of domeinexpertise toe te voegen aan meer geavanceerde apps. Mendix Studio Pro stelt professionele ontwikkelaars in staat de meest geavanceerde, complexe, enterprise-grade oplossingen te creëren. Samenwerking op het platform wordt makkelijk gemaakt dankzij een intuïtieve drag-and-drop interface, AI-tools om ontwikkeling eenvoudiger te maken en realtime communicatie tussen ontwikkelaars en versiebeheer te faciliteren.

Zo gebruikt verzekeraar VGZ het Mendix-platform om een mobiele applicatie voor klanten te bouwen. Oorspronkelijk werd deze ontworpen om verzekeringsclaims te vereenvoudigen door optical character recognition (OCR) toe te passen om facturen te scannen en automatisch te verwerken. Inmiddels biedt de applicatie ondersteuning bij alle taken en beantwoordt het alle vragen rondom klantenbeleid. Rob Polman, product owner bij VGZ, legt uit: “Mendix speelde een belangrijke rol bij het snel aanbieden van een mobiele app met één taak. In de daaropvolgende jaren hebben we het platform gebruikt om het uit te breiden tot een uitgebreid, volwassen mobiel aanbod dat nu meer dan een miljoen klantsessies per maand ondersteunt. Gedurende het hele proces, vanaf de eerste iteratie, heeft het Mendix-platform een ​​collaboratief BizDevOps-proces tussen onze business en IT-teams mogelijk gemaakt.”

Zakelijke applicaties op maat

Steeds vaker gebruiken klanten Mendix om zelf vanaf niets grootschalige bedrijfsapplicaties te bouwen. Nu organisaties sneller digitaliseren, komen de beperkte aanpassingen die beschikbaar zijn in commerciële kant-en-klare software-oplossingen niet langer tegemoet aan de huidige wensen en eisen. Klassieke modellen voor de ontwikkeling van software op maat blijven economisch onhaalbaar en niet flexibel genoeg om de ervaringen te leveren die eindgebruikers verwachten.

Met het Mendix low-code platform kunnen organisaties eenvoudig een breed scala technologieën, waaronder AI, AR en IoT, in hun oplossingen integreren. Data Hub zorgt ervoor dat databronnen in de hele organisaties nooit verder weg zijn dan één klik, terwijl de mogelijkheden voor multi-experience uitstekende gebruikerservaringen bieden met een gestroomlijnde, moderne user interface en ondersteuning voor conversatie-interfaces, native mobile en progressieve web-apps.

Mitsubishi Elevator Europe realiseert zijn visie met Mendix als ‘enabler’ van een reeks specifieke toepassingen – waaronder een buitendienst-app en een IoT-gebaseerd monitoringsysteem – die vervolgens werden geïntegreerd in een uniforme, holistische onderhoudsoplossing. “Onze visie is duidelijk”, zegt Evert Visser, directeur van Mitsubishi Elevator Europe. “We willen nieuwe technologie snel en duurzaam adopteren. Ons overkoepelende doel is klanttevredenheid. Dankzij Mendix kunnen we onze bestaande middelen gebruiken en nieuwe mogelijkheden toevoegen om een ​​oplossing te creëren die de voordelen van technologie naar onze klanten brengt.”

Business Workflow Automation

Met Mendix Workflow kunnen citizen developers en professionele ontwikkelaars processen in de hele organisatie automatiseren. De Workflow Editor biedt gereguleerde toegang tot data via Data Hub en kan naadloos worden geïntegreerd in bedrijfsapplicaties en menselijke touch points om echte slimme automatiseringsoplossingen te creëren – niet alleen afzonderlijke workflows, maar volledig functionele, aanpasbare applicaties.

Bekijk hier het volledige Gartner Magic Quadrant for Enterprise Low-Code Application Platforms rapport.

(1) Emerging Technologies and Trends Impact Radar: 2021; Published 21 November 2020 – ID G00730556; By Analyst(s): Tuong Nguyen, Martin Reynolds, Rajesh Kandaswamy, John Santoro, Danielle Casey

——————

Over Mendix

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.