De Mobile Presence van 50 bekende Goede Doelen

Op de meeste mobiele telefoons is meestal de normale website wel toegankelijk, maar verre van gebruiksvriendelijk. De mobiele gebruiker van tegenwoordig verwacht dat een informatie van een organisatie direct leesbaar is. Wanneer dit niet direct het geval is en er moet veel moeite voor gedaan worden (bijvoorbeeld inzoomen), dan is er een grote kans dat deze website wordt weggeklikt. Bij sommige charitatieve organisaties komt nu al het 15 % van het website bezoek van mobile devices (smartphones, tablets en reguliere mobiele telefoons) en dit percentage is snel aan het stijgen. Dit komt vooral door het grote aantal nieuwe smartphone gebruikers: 25 % van de huidige Nederlandse smarpthone bezitters heeft minder dan 12 maanden geleden zijn allereerste smartphone gekocht. Ik heb 50 grote Nederlandse fondsenwerfers onderzocht naar hun ‘mobile presence’, oftewel: hebben zij een app voor iPhone, Android of een mobile website (zie overzicht). Hieruit bleek dat 34% van de Nederlandse organisaties een iPhone app heeft ontwikkeld en 22 % een Android app. Slechts 16% heeft een mobile website. Wanneer je geen Mobile Presence hebt, kun je je (potentiele) donateur niet bereiken en in de nabije toekomst kan dit zelfs van invloed zijn voor je binnenkomende donaties.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.