Industry Wire

Moederdag blijkt uitdaging voor webshops

Internetgebruikers wijken uit naar de concurrent als het langer dan 3 seconden duurt om pagina’s van een webshop te laden. In de aanloop naar Moederdag hebben de testexperts van Computest hun monitoring oplossing ‘Performr’ ingezet om enkele vooraanstaande websites te monitoren, waar Moederdag-inkopen gedaan worden. Niet elke webshop was even goed voorbereid op de grote hoeveelheid verkeer. De websites van onder andere Bol.com, Etos, Blokker en Fleurop werden geleidelijk trager in gebruik, wilden helemaal niet laden of gaven fouten.

Met Performr, de ‘application monitoring’ oplossing van Computest, werden de sites gemonitord vanaf een maand voor Moederdag. Performr maakt inzichtelijk dat met name de week vóór Moederdag een toename van de laadtijden te zien is. Dit duidt erop dat de achterliggende infrastructuur de toegenomen hoeveelheid gebruikers niet goed kon faciliteren.

Een goede performance van applicaties en applicatiemonitoring is niet alleen meer van belang voor de IT- afdeling. Met Performr wordt informatie op een toegankelijke en begrijpelijke manier gepresenteerd, voor zowel de technische professional als de commercieel verantwoordelijke medewerkers. IT-managers kunnen precies zien welke problemen op welke pagina’s worden gemeld, zelfs welk onderdeel, zoals een bepaalde afbeelding, of videoclip. E-commerce managers kunnen de performance bewaken als er campagnes lopen of om andere redenen de belasting van de infrastructuur toeneemt. De real-time informatie maakt het mogelijk om direct actie te ondernemen en de performance te verbeteren.

Performr is als SaaS-oplossing altijd online beschikbaar, ook met een mobile app en geeft via het online dashboard e-commercemanagers en IT-managers een visuele weergave van responstijden en foutmeldingen en hoe zij zich verhouden tot de bezoekersaantallen door een koppeling met Goolge Analytics.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht