Geplaatst door Momkai

Momkai start samenwerking met Obama’s bureau Blue State Digital voor de lancering van The Correspondent

Een jaar geleden maakte De Correspondent bekend dat een Engelstalige versie van het journalistieke platform in het verschiet ligt: The Correspondent. Vandaag werd bekend dat er in totaal 1,8 miljoen dollar aan campagnebudget opgehaald is én de vaste creatieve partner van De Correspondent, Momkai, gaat samenwerken met het bureau achter beide digitale presidentiële campagnes van Barack Obama: Blue State Digital.

Naast de samenwerking met Blue State Digital, maken De Correspondent en Momkai samen bekend dat de filantropische investeringsmaatschappij Omidyar Network, bekend van eBay oprichter Pierre Omidyar, de lancering van The Correspondent steunt met $950,000, een essentiële stap in de goede richting. Het Omidyar Network wil onafhankelijke media de middelen geven om het publieke belang te dienen en steunden eerder organisaties als het wereldwijde bloggersnetwerk Global Voices Online, het nonprofit programmeurscollectief Code for America en petitieplatform Change.org. Er is nu in totaal 1,8 miljoen dollar opgehaald, wat, volgens Rob Wijnberg en Ernst-Pfauth, “klinkt als een enorm bedrag, maar eigenlijk nog een relatief bescheiden budget is.” Er is dan ook nog een klein investeringsgat te vullen.

De strategische vraagstukken die rondom de wereldwijde lancering spelen en het competitieve Engelstalige medialandschap vragen om een nieuwe aanpak. Daarom gaan The Correspondent en het Amsterdamse ontwerpbureau Momkai samenwerken met Blue State Digital. Het bureau met vestigingen door heel Amerika en in Londen, zal als campagnepartner hun ervaring met het opzetten van grote online wervingscampagnes benutten om The Correspondent een goede start te geven.

Zo was Blue State Digital in 2008 en 2012 verantwoordelijkheid voor de online campagnes van de Amerikaanse president Barack Obama. Dankzij het bureau haalde Obama als eerste presidentskandidaat miljoenen dollars op met microdonaties. Hiernaast hopen The Correspondent en Momkai te leren van de ervaring die Blue State Digital heeft opgedaan in campagnes voor klanten als Vogue, het Tate Modern-museum en de technische universiteit MIT.