Industry Wire

Motivaction en AgeWise bundelen expertise over ouderen

Onderzoeksbureau Motivaction en marketingbureau AgeWise zijn een strategische samenwerking aangegaan in het uitvoeren van onderzoek naar en het geven van marketingadvies over ouderen. Beide partijen hebben uitgebreide ervaring met de doelgroep ouderen. Motivaction voert sinds midden jaren 90 gericht onderzoek onder deze doelgroep uit. AgeWise heeft 15 jaar ervaring met het ontwikkelen van op senioren afgestemde beleids-, marketing- en communicatiestrategieën en heeft daarover gepubliceerd met onder andere de boeken ‘Senioren en Toerisme’, ‘De vergrijzing leeft’, ‘Ervaren maar veranderlijk’ en ‘50+ Marketing’.

De samenwerking betreft het uitvoeren van onderzoeken en het gezamenlijk adviseren van organisaties. Daarbij baseren wij onze kennis op veldwerk, op wetenschappelijk onderzoek en op een uitgebreide praktijkervaring.


Mature Market Monitor

Het eerste resultaat van de samenwerking is de Mature Market Monitor, een continu multiclient onderzoeksprogramma dat wij inzetten om de kennis over wat verschillende groepen ouderen drijft te verdiepen. In de Mature Market Monitor van april jongstleden stonden de leefbehoeften van ouderen centraal. In tegenstelling tot wat in de media wordt gesuggereerd, laten de resultaten van dit onderzoek zien dat de oudere Nederlander lekker in zijn vel zit. Edgar Keehnen, directeur van AgeWise: “In Amerika zeggen ze “Life before fifty is nothing but a warming-up”. Het onderzoek laat zien dat de Nederlandse oudere hier ook zo over denkt.” Nederland is daarmee voor veel ouderen een mooi land om oud te worden al maken zij men zich wel grote zorgen over de zorg: veel ouderen zijn bang dat de kwaliteit van de gezondheidszorg onvoldoende zal zijn. Een gebrek aan goede woonvoorzieningen en te weinig respect voor ouderen zijn andere zaken waar veel ouderen wakker van liggen. Research consultant Peter Jobsen van Motivaction: “De uitdrukking is iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Maar de huidige ouderen denken daar toch anders over. Niet alleen de hogere vitaliteit van de huidige generatie ouderen draagt daaraan bij, maar ook hun kernwaarden. Die zijn anders dan van de vorige generatie. De pensioengerechtigde leeftijd is voor hen daardoor geen moment om het rustiger aan te doen, maar juist om volop van het leven te gaan genieten en zo veel mogelijk uit elke dag te halen. Voor hen is dat het zwitserlevengevoel”.


50+ Platform

De strategische samenwerking tussen AgeWise en Motivaction heeft ook geresulteerd in een nieuw 50+ Platform binnen het NIMA, samen met een aantal andere organisaties. Dit platform zal meerdere activiteiten ontwikkelen met als doel de kennis over de 50+-consumenten te vergroten en te delen. De eerste activiteit van het 50+ Platform staat gepland op donderdag 18 september wanneer er een 50+ Marketingworkshop wordt gehouden tijdens de 50+ Beurs.

Met deze vernieuwde aanpak willen Motivaction en AgeWise de marketing van het gericht benaderen van de oudere doelgroepen op een hoger niveau brengen. Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur van Motivaction zegt daarover: “Wij ervaren dat er in de markt dringend behoefte is aan actuele knowhow over wat de oudere consumenten bezighoudt. Te veel marketeers zijn nog de mening toegedaan dat je niet specifiek rekening hoeft te houden met de oudere consumenten omdat die toch niet te interesseren zijn voor nieuwe producten en diensten. Niets is minder waar. Reden genoeg om daar nu vanwege de vergrijzing strategisch naar te kijken want voor bijna elke organisatie geldt: wie de ouderen heeft, die heeft de toekomst”.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht