MWM2 trekt social listening expert Aniek Schmal aan

Luisteren naar de klant doen organisaties meestal door het stellen van gerichte vragen, maar veel informatie over de behoeftes van klanten zwerft al rond online. Die informatie delen klanten uit zichzelf, bijvoorbeeld op social media of in een recensie. Het is een hele oprechte en directe manier van informatie delen die van onschatbare waarde is bij marktonderzoek. MWM2 gelooft in de waarde van social listening voor alle organisaties, omdat het de latente behoeftes van een klant in kaart brengt.
Hielden consumenten vroeger gesprekken over merken en producten bij de koffiemachine, tegenwoordig worden die gesprekken opgeslagen online. Klanten vinden die mening van ‘peers’ belangrijk en betrouwbaar nu ze bijna verdrinken in de zee van reclame online. Daarom bepaalt de informatie die klanten uit zichzelf delen steeds meer de merkreputatie, loyaliteit en aankoop van een product. Er is veel ruis op internet dus is het belangrijk om te begrijpen welke informatie uit deze ‘social data’ relevant is. Het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata en die vertalen naar inzichten is een vak apart. Een tool of dashboard alleen is daarvoor niet genoeg.
Nieuwe afdeling Social Insights
Daarom heeft MWM2 Aniek Schmal (30) aangetrokken als hoofd van de nieuwe afdeling Social Insights. Aniek heeft acht jaar gewerkt als consultant op het gebied van social listening bij Oxyme.
Schmal: ,,Ik geloof in de combinatie tussen traditionele onderzoekstechnieken en social insights. MWM2 is als innovatief bureau de ideale plek waar ik die twee optimaal kan integreren. Je ziet dat veel organisaties al een softwaretool hebben om social data te filteren, maar het is nu tijd om dieper te gaan. Organisaties weten niet wat ze moeten meten en willen advies over belangrijke KPI’s. Data moeten van hoge kwaliteit zijn; tools geven een onjuist beeld van het sentiment omdat ze bijvoorbeeld sarcasme niet herkennen. Ik identificeer belangrijke onderwerpen, trends, influencers en geef inzichten en strategisch advies.”
Directeur Govert van den Bos: ,,Het is voor MWM2 een belangrijke, strategische stap om social insights toe te voegen aan ons onderzoekpalet. Social data zijn een onmisbare bron van informatie over klantbehoeftes en maken het ons mogelijk onze opdrachtgevers beter te bedienen. Zoals bij conceptontwikkeling, crisissituaties, het specificeren van aanvullende en verdiepende onderzoeksvragen en de correlatie tussen NPS, verkoopcijfers en online commentaar.”
Wilt u meer weten over social listening? Lees het hele interview met Aniek hier. Of neem contact op met Aniek via a.schmal@mwm2.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.