Industry Wire

Geplaatst door N=5

N=5 wint prestigieuze D&AD Pencil in Londen

Amsterdam, 23 mei 2025 – Creatief bureau N=5 heeft in Londen een prestigieuze D&AD Wooden Pencil gewonnen voor de contentcampagne ‘Eerlijk Waar?!’. De prijs werd toegekend in de categorie Illustratie. De D&AD Awards gelden wereldwijd als een van de meest toonaangevende onderscheidingen in de creatieve industrie. De befaamde ‘Pencils’ worden gezien als een kwaliteitsstempel voor uitzonderlijke concepten en excellente uitvoering binnen design, communicatie en reclame.

Bizarre consumentenverhalen als illustratieve stories

De bekroonde campagne, ontwikkeld voor de Consumentenbond, is onderdeel van de bredere merkgedachte ‘Eerlijk is eerlijk’, waarmee de organisatie laat zien wat het écht betekent om op te komen voor consumentenbelangen.

In de serie worden waargebeurde – en vaak bizarre – consumentenverhalen omgevormd tot opvallende animatievideo’s van 90 seconden. Onder de noemer ‘Eerlijk Waar?!’ verzamelt de Consumentenbond verhalen via het Meldpunt Eerlijk, die als telefoongesprekken worden vastgelegd. Deze gesprekken worden vervolgens geïllustreerd en geanimeerd, wat de verhalen niet alleen tot leven brengt, maar ook een maximaal effect laat behalen op social media.

Paul Wagemaker, Creatief directeur N=5: “Met deze serie laten we zien dat content niet kort en vluchtig hoeft te zijn om aandacht te grijpen – en vast te houden. Juist door langere formats te combineren met een verhalen en een beeldtaal die vanuit de doelgroep zelf komen, hebben we een brug geslagen tussen inhoud en entertainment. Een tof voorbeeld van wat het kan opleveren als klant en bureau hetzelfde voor ogen hebben en durven te vertrouwen op creativiteit”.

Relevantie voor een jonge generatie

Door te werken vanuit een community-gedreven aanpak, weet ‘Eerlijk Waar?!’ door het contentgeweld op sociale media heen te breken en met name millennials en Gen Z te raken. De serie bewijst dat de Consumentenbond ook voor jongere doelgroepen relevant én herkenbaar is.

Eerder viel de campagne ook in de prijzen bij de ADCN, Lovie Awards en CMTA.

Credits:

Creative direction: Paul Wagemaker, Arnout Robbe

Strateeg: Sophie Diepstraten, Bastiaan Weers, Jens Hellewaard

Account director: Tamara Saelman

Account manager: Judith Petit, Luanne Quax

Productie: Tisha Hoppenbrouwers, Ava Rijken

ECD/creative partner: Anne Stokvis

Illustratoren: Xerxes Heirman, Mary and the Locks. Melcher Oosterman. Alvaro Giraldo, Johanna Ploch

Verantwoordelijk Consumentenbond:

LeadMerk&Communicatie: Martin de Beer

Campagnemanager/Merkspecialist: Maaike Kerkstra

Communicatiemanager: Élise Foltėte, Jantine Zuidervaart

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht