Narrowcasting vergroot interne betrokkenheid Apollo Vredestein

‘Merk en identiteit moet je zien, voelen, beleven, niet alleen extern, maar ook intern!’, aldus Bandi Vaczi. ‘Het is belangrijk dat we al onze medewerkers optimaal informeren én betrekken bij relevante prestatieindicatoren, standaard werkwijzen, bedrijfsontwikkelingen en marketingactiviteiten, zodat ze dit zelf ook ervaren en uitdragen.’ Bij de mensen die niet dagelijks achter een pc of e-mail zitten was dit lastig. De informatie voor medewerkers in de productie verliep vooral via vele prikborden, whiteboards en uitgeprinte richtlijnen. Vandaar de wens om informatie actueler, sneller en betrouwbaarder te krijgen voor alle medewerkers. Ook was er de wens om de ‘visuele performance’ aan te pakken, door informatie gestructureerd, eigentijdser en geheel in huisstijl vanuit een centraal punt te distribueren.
Quality Corners
NykampNyboer werd, met name vanuit onze expertise in huisstijl- en projectmanagement, gevraagd om voor bovenstaande probleemstelling een oplossing te ontwikkelen. Atilla Kerpisci, Business Director van NykampNyboer vertelt: ‘We hebben een nieuw intern communicatiesysteem ontwikkeld in de vorm van interactieve informatiezuilen die centraal worden aangestuurd, genaamd Quality Corners. Hiermee wordt bereikt dat de interne communicatie aansluit bij de identiteit van het merk Vredestein. Omdat het systeem interactief is kunnen de gebruikers communiceren, zodat tweerichtingsverkeer ontstaat. Hiervoor is narrowcasting technologie gebruikt.’
In totaal zijn dertien Quality Corners gerealiseerd, uiteraard geheel in Vredestein huisstijl. De Quality Corners zijn gesitueerd in de fabriek, vergaderruimte en het bedrijfsrestaurant. Wij hebben in dit traject als hoofdaannemer diverse zaken begeleid, zoals de analyse van de informatiebehoefte, de inventarisatie van alle te ontsluiten content, de koppelingen met databases, de selectie en inrichting van de software, de bouw van de speciale ‘gebrande’ zuilen met industriële beeldschermen en de trainingen voor gebruik.
Betrokkenheid en merkbeleving
De waarde van het systeem is vanaf dag één zichtbaar. De meest geraadpleegde onderdelen zijn onder andere de 24 uurs informatie en grafieken over productie en de ingeleverde ideeën ter verbetering van het productieproces. Verder wordt gerichte informatie getoond zoals afdelingsinformatie, mededelingen en interne memo’s.
De winst voor de onderneming moet niet alleen gezien worden in besparingen, zoals minder printen en papierverbruik, distributie, invoer en handelingskosten, maar ook het vergroten van trots en wij-gevoel door betrokkenheid bij het merk en externe marketing activiteiten. Alle gegevens komen nu direct vanuit de systeemdatabases, hetgeen resulteert in een efficiencyverbetering van ruim 15 uur per week. Andere voordelen zijn: het verhogen van de interne merkbeleving, de verbeterde actualiteit en betrouwbaarheid van de interne communicatie, een grotere betrokkenheid van de medewerkers, de informatiemogelijkheden (bewegend en interactief) en de verbreding van het aantal mensen die content kunnen aanmaken, redigeren en plaatsen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.