Industry Wire

Geplaatst door Nedcargo

Nedcargo wil groei versnellen om positie te verstevigen in consoliderende transport markt

Na 2 jaar van rationalisatie en centrale digitalisering is Nedcargo klaar voor een nieuwe periode van groei. Het bedrijf ziet groeikansen op 3 vlakken. In België wil Nedcargo zijn marktaandeel in 2 jaar verdubbelen. In Nederland voorziet het bedrijf een autonome groei van 5 tot 10 procent per jaar en wil het door overnames binnen 5 jaar verdriedubbelen. Tot slot wil Nedcargo zijn logistieke activiteiten voor de taxfree markt in heel Europa fors uitbreiden.

Directeur en oprichter Diederik Antvelink zegt dat de transportmarkt klaar is voor een nieuwe consolidatieronde. “Wij zitten met een omzet van 100 miljoen euro omzet per jaar weer ergens tussen tafellaken en servet. We moeten onze omzet de komende 2 jaar minimaal verdubbelen. We kijken om ons heen voor overnames van bedrijfsonderdelen van collega-transporteurs die goed bij Nedcargo passen.”

Nedcargo is gespecialiseerd in logistiek rond sterke drank en verpakte levensmiddelen. In die markt zoekt het bedrijf groeikansen. Maar ook in aanpalende markten, zoals de logistiek van verzorgingsproducten. “Eigenlijk alle producten die je in een supermarkt kan tegenkomen”, aldus Antvelink.

Goed gevulde oorlogskas

De afgelopen periode heeft de directie het bedrijf intern gereorganiseerd en voorbereid op verdere groei, vertelt Antvelink. Bij de verkoop van de binnenvaarttak in 2018 heeft het bedrijf een flinke oorlogskas aangelegd. Deze is in eerste aanleg gebruikt om de drie divisies Nederland, België en Expeditie te fuseren en volledig onder één organisatie, ict systeem en directieteam te brengen. “Daardoor kunnen we nu het hele bedrijf centraal aansturen en maximaal profiteren van synergie en schaalvoordeel. De oorlogskas is nog goed gevuld. Dat kan bij verdere consolidatie in de transportwereld goed van pas komen.”

De centralisatie is ook op andere vlakken doorgevoerd. Zo zijn de activiteiten van 9 warehouses geconcentreerd op 5 locaties. “Die versnippering was historisch gegroeid door overnames in het verleden. Maar dat was niet altijd even efficiënt. Nu kunnen we veel doelmatiger werken.” Alle locaties zijn ook onder één ICT-systeem gebracht, zodat informatie veel sneller en efficiënter kan worden uitgewisseld. “Wij hebben nu een voorsprong op andere logistieke dienstverleners op het gebied van digitalisering.” Nedcargo heeft de winst flink opgevoerd en verwacht in 2020 een operationele winst te realiseren van 8 miljoen euro.

Mede-oprichter en directeur Roderick de la Houssaye is enthousiast over de nieuwe groeifase. De basis is op orde: “Ons distributienetwerk is onovertroffen. We kunnen retailers op iedere plek in de Benelux dagelijks bevoorraden.” En via onze forwarding specialisme kunnen we vanuit Nederland heel Europa bevoorraden met taxfree-producten.”

 

>>>>>>>>>>>>>>>

Groei in Haaften

In Nederland heeft Nedcargo een marktaandeel van 20 procent. De la Houssaye mikt op een autonome groei van 5 à 10 procent per jaar. Het bedrijf streeft daarbij naar langlopende partnerships met fabrikanten en merkeigenaren. De groei moet onder meer gebeuren in Haaften, waar Nedcargo uitbreidt met een distributie centrum van 50.000 vierkante meter. “Met verdere digitalisering, slimmere systemen en mechanisatie kunnen wij de klanten nog beter bedienen. Ook de dienstverlening wordt breder, bijvoorbeeld met levering van kleine bestellingen.”

In België heeft Nedcargo een marktaandeel van 8 procent in het segment sterke drank en verpakte levensmiddelen. Het bedrijf heeft een vestiging in Willebroek, tussen Antwerpen en Brussel. De ambitie is om het marktaandeel in 2 jaar te verdubbelen, aldus de la Houssaye. Die groei moet gerealiseerd worden door een combinatie van nieuwe klanten en overnames. De synergie en het schaalvoordeel dat dit oplevert, wordt ingezet om klanten nog beter te bedienen.

Complete logistiek voor taxfree markt in Europa

Een derde groeimarkt ziet Nedcargo in de ‘travel retail’. Het bedrijf is van oudsher een sterke speler in de wereld van taxfree markt. Door de coronacrisis is deze markt het afgelopen jaar ingezakt, maar dat is volgens De la Houssaye van tijdelijke aard. Hij verwacht dat Nedcargo de komende 3 jaar zijn omzet in dit marktsegment kan verdrievoudigen. Nedcargo voorziet de markt nu alleen nog met sterke drank en wijn maar wil groeien ook in parfums, lekkernijen en andere luxe artikelen.

Heel Europa is het speelveld als het gaat om taxfree. Nedcargo wil hiervoor afspraken maken met de merkeigenaren. “Wij kunnen de regie voeren voor de belevering in heel Europa. Een bijkomend voordeel voor de fabrikanten is dat zij daarmee meer controle houden op waar hun producten naartoe gaan. Zo kunnen we voorkomen dat exclusieve artikelen in andere landen op de parallelmarkt terechtkomen.”

Antvelink is dankbaar dat Nedcargo zich heeft gespecialiseerd in de logistiek levensmiddelen. “Door op deze tak te focussen zijn we relatief goed door de coronacrisis gekomen. We hebben het geluk dat we zowel de horeca als de supermarkten beleveren. Wat we aan omzet aan de horeca kwijtraakten, is grotendeels gecompenseerd door toegenomen vraag in de supermarkten. We staan er uitstekend voor en we zijn klaar voor verdere groei. De nieuwe consolidatiegolf kan ons helpen sneller te groeien.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht