Nederlanders laten oude smartphone massaal ongebruikt

Bij ruim de helft van de Nederlandse huishoudens liggen op dit moment één of meerdere goed werkende smartphones ongebruikt in de la. De verwachting is dat het in totaal om 6,3 miljoen toestellen gaat. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research en Ben onder ruim 1000 Nederlanders. Driekwart van de ongebruikte smartphones belandde ooit in de la als reservetoestel of om nog eens verkocht te worden.

Het gebruik van smartphones in Nederland heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Inmiddels bezit ruim driekwart van de Nederlanders een smartphone. Omdat nieuwe modellen elkaar sneller opvolgen, eindigen nu nog veel goed functionerende smartphones ‘in de la’. Het onderzoek laat echter zien dat er voldoende animo is om die smartphones een tweede leven te geven. Een derde van de ondervraagden overweegt namelijk een tweedehands toestel aan te schaffen als het huidige toestel kapot of kwijt is of als het huidige abonnement afgelopen is. En op de vraag wat Nederlanders met hun oude smartphones willen doen, geeft 93 procent aan er liefst een bekende blij mee te willen maken.

Tot op heden werden tweedehands smartphones vooral tijdelijk uitgeleend. Ruim 60 procent van de Nederlanders heeft weleens tijdelijk een smartphone nodig gehad, omdat hun eigen toestel kapot of kwijt was. Een vergelijkbaar aantal Nederlanders – 65 procent – heeft in het verleden zijn of haar smartphone tijdelijk aan iemand uitgeleend. Ben verwacht dat consumenten in de toekomst steeds vaker structureel gebruik gaan maken van een tweedehands smartphone.

Tweedehands smartphone wordt normaal
“Steeds meer klanten kiezen ervoor een toestel langer te gebruiken of om een minder duur of een tweedehands toestel aan te schaffen,” aldus Renske Nouwens, Manager marketing Ben. “Dat zien we ook duidelijk terug in de sterke stijging van het aantal verkochte SIM-abonnementen.” Volgens Ben heeft dit niet alleen te maken met de kwaliteit van de huidige generatie smartphones.

De trend van het consuminderen lijkt ook zijn weg gevonden te hebben naar de wereld van de mobiele telefonie. “Mensen zijn niet altijd meer op zoek naar het nieuwste en het duurste. Door dichter bij jezelf te blijven, haal je maximaal plezier uit je budget. Dat is waar het nu om draait. Die trend zien wij nu ook terug in onze markt.”