Nederland bespaart steeds meer op internetaankopen

Amsterdam, 7 november 2013 – De Nederlandse consument winkelt online steeds prijsbewuster. Tussen 2010 en 2013 zijn de online kortingen via het zogeheten cashback-platform met 395% gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van Shopkorting.nl, dat inzicht heeft in het besparingsgedrag van online shoppers.
Consumenten zoeken en vinden vooral korting op kleding. Middels cashback kunnen leden van een site als Shopkorting.nl extra korting krijgen bovenop de prijs van hun internetaankoop bij een aangesloten webshop. Die manier van besparen wint aan populariteit: de uitgekeerde kortingen van het cashback-platform zijn opgelopen van 189.776,- euro in 2010 naar een verwachte 750.000,- euro over 2013.
Dat consumenten vaker dan voorheen online winkelen staat vast. Het shopgedrag is onder meer bestudeerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok Netpanel. Maar hoe het online koopgedrag verandert, maakt Shopkorting nu inzichtelijk met cijfers uit zijn netwerk van inmiddels 276.000 leden. De gemiddelde besparing per consument is in 2013 bijna verdubbeld ten opzichte van 2010, van 27,82 euro naar 41,78 euro. Het aantal aankopen met extra korting bovenop de internetprijs is daarbij gestegen van 58.026 in 2010 naar een verwachtte hoeveelheid van 180.000 in 2013. Consumenten zoeken en vinden dus vaker hogere kortingen online.
Waarop besparen Nederlanders?
Uit de cijfers van het Shopkorting.nl blijkt dat consumenten de afgelopen vier jaar het meest bespaarden op respectievelijk kleding, elektronica, dagaanbiedingen, huis- en tuinproducten en reizen.
Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting: ‘De toename heeft niet alleen te maken met de groei van ons ledenaantal en het aantal aangesloten webwinkels. We kunnen uit deze cijfers opmaken dat de mentaliteit van de Nederlandse consument is veranderd ten aanzien van het online winkelen met korting. Nederlanders willen meer besparen op het internet.’
Bij elkaar hebben de aangesloten webshops in de afgelopen vier jaar 25 miljoen euro omgezet via het cashback-platform.
Over Shopkorting.nl
Shopkorting.nl is eind 2008 opgericht en biedt geregistreerde leden een gratis extra korting (cashback) bovenop de internetprijs. De site heeft ruim 276.000 leden en heeft sinds de oprichting meer dan € 26.000.000,- omzet gegenereerd voor aangesloten webwinkels. Gemiddeld ontvangt de website ruim 200.000 unieke bezoekers per maand. De shopkorting wordt automatisch verrekend door een speciale tracking technologie. De korting komt binnen 48 uur in het persoonlijke account van de leden terecht en kan na goedkeuring op ieder moment worden uitbetaald. Lidmaatschap van het casback-platform is geheel gratis. Shopkorting is aangesloten bijThuiswinkel Waarborg. Zie www.shopkorting.nl en www.shopkorting.be
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.