Industry Wire

Geplaatst door Branding A Better World

Nederlandse creatieve sector hoofdzakelijk man

Amsterdam, 13 februari 2020 – Het is niet goed gesteld met de diversiteit in de Nederlandse reclame- en mediawereld. Doctor Jean Grow van de universiteit van Marquette onderzocht de genderdiversiteit in de wereldwijde creatieve sector1. Hieruit blijkt dat in Nederland nog geen13,8% van de werknemers in de creatieve sector vrouw is en 4,9% creatief directeur. Hiermee loopt Nederland ver achter de rest van de wereld, waar 23,5% van alle medewerkers in de sector vrouw is en 23,5% creatief directeur.

Elif Algu, founder en creatief directeur van Branding A Better World behoort tot de 4,9%. En met haar bureau (dat bijna volledig bestaat uit vrouwen) is ze dus uitzonderlijk te noemen. Ze verbaast zich hierover: “Hoe kan het zijn dat we anno 2020 met onze sector zó ver achterlopen? Iedereen is het er inmiddels volgens mij wel over eens dat creatief werk net zo goed door vrouwen als mannen gemaakt kan worden. En toch breken vrouwelijke creatieven kennelijk nog niet voldoende door. In Nederland nog minder dan in de rest van de wereld. Zeer onbegrijpelijk en verbazingwekkend.” Ook Jasmijn Hoekman, creatief bij Branding A Better World, noemt het opmerkelijk: ”Tijdens mijn opleiding aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam zag je dat zo’n 80% vrouw was en 20% man. Toch blijkt nu dat veel te weinig van deze creatieve talenten doordringen. En degene die het lukt zijn kennelijk te vaak man. Ik begrijp daar helemaal niets van.”

Nederlandse Mad Women unite!

Branding A Better World roept vrouwelijke creatieven op om zich te melden voor Mad Women. Het concept is geïnspireerd op de Mad Men die jarenlang de industrie domineerden. Het team van Branding A Better World maakt een serie met inspirerende vrouwen in de creatieve sector, dat op 8 maart op Wereld Vrouwendag wordt gelanceerd. Het doel is om jonge vrouwen te laten zien dat het echt mogelijk is om als vrouw het te maken in de creatieve sector. Jezelf of iemand anders aanmelden voor de serie kan via hello@brandingabetterworld.com.

Over Branding A Better World 

Branding A Better World is een creative impact agency met een missie: bouwen aan merken die een bijdrage willen leveren aan een betere wereld. Met merken die dat niet alleen willen zeggen, maar vooral ook willen doen: social impact brands. Branding A Better World gelooft dat merken die relevant willen blijven ook dienen na te denken over hun rol in de wereld en zich kunnen inzetten voor iets wat werkelijk van betekenis is. Dat is precies waar het bureau bij helpt, al sinds 2010. De bereidheid van deze organisaties omzetten in concrete acties. Merken helpen bij het nemen van hun maatschappelijke rol, op een manier die bij het merk past en geloofwaardig is. En die meer oplevert dan alleen mooie cijfers. Voor iedereen.

Bron:

Jean Grow, University of Marquette: https://nieuws.nl/economie/20180601/schokkend-dit-is-het-gevolg-van-weinig-vrouwen-in-de-reclamewereld/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht