Industry Wire

Geplaatst door Winkelstraat.nl

Nederlandse jongeren zijn ‘big spenders’ als het om mode gaat

Vianen, 2 maart 2021 – Uit de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius blijkt dat Nederlandse jongeren het liefste hun geld spenderen aan mode en er weinig tot niets is wat het koopgedrag kan beïnvloeden. Sterker; ruim twee op de drie koopt gerust regelmatig luxe fashion zoals Balenciaga-sneakers met een waarde van 750 euro. Daarbij zijn Nederlandse merken bij de keuze voor de garderobe steeds vaker in trek.

Liever de laatste mode dan de sportschool 

Als het aan Nederlandse jongeren ligt, gaat het liefste al hun geld op aan mode. Maar liefst 88% koopt liever een paar nieuwe sneakers dan dat ze geld spenderen aan een vakantie, de sportschool of gadgets. Een op de drie zet daar jaarlijks 250 tot 500 euro voor aan de kant en maar liefst een op de vijf jongeren zegt meer dan 1.000 euro per jaar uit te geven aan mode. Daarbij blijken jongeren gevoelig te zijn voor koopjes. Zo’n 69% geeft aan dat kortingen en de zogenoemde ‘sale’ invloed hebben op hun koopgedrag. En indien er bezuinigd moet worden, kiezen jongeren ervoor om als eerste te besparen op fashion accessoires zoals horloges en sieraden (44%), vakantie en festivals (28%). Op mode wordt nauwelijks beknibbeld.

Nederlandse merken varen goed bij scholieren en studenten 

Maar liefst 68% koopt regelmatig luxe fashion, zoals sneakers van Balenciaga, Alexander McQueen en Filling Pieces. Dit is vooral populair onder scholieren. Bovendien gaan scholieren en studenten steeds vaker voor Nederlandse modemerken bij de aankoop van luxe mode. Zo zeggen zij vaker kleding van Daily Paper of Black Bananas te kopen dan van internationale merken. Kleding van ketens zoals H&M en Zara blijft populair onder jongeren voor veel van de basics uit hun garderobe (94%).

Omnichannel strategie gewild bij jongeren voor aankoop luxe fashion 

Hoewel online shoppen jaarlijks toeneemt, zijn fysieke winkels voor de aankoop van luxe fashion en accessoires nog steeds onmisbaar. Zo’n 66% van de jongeren geeft de voorkeur aan een winkel of warenhuis, 34% koopt het liefst online waarvan 30% kiest voor een online winkel waar meerdere merken en producten vertegenwoordigd zijn. Voor scholieren (45%) is dit de favoriete plek om luxe mode te kopen. Slechts 4% koopt rechtstreeks online bij merken.

Geen influencers maar vrienden als inspiratiebron

Met het massale shopgedrag moeten jongeren hun inspiratie voor deze aankopen ook ergens vandaan halen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de jongeren (54%) zich eerder laat inspireren door vrienden dan online influencers (27%) en artiesten en acteurs (17%). Bij scholieren is dit nog hoger (69%). Ook zegt 73% dat hun muzieksmaak en culturele interesses minder belangrijk zijn bij de keuze voor kleding en merken. Instagram wordt gezien als meest invloedrijke mediabron om kleding te kopen (59%), onder scholieren zijn TikTok en Snapchat bovengemiddeld populair.

Joost van der Veer, CEO Winkelstraat.nl: “De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat voor Generatie Z en millennials luxe een onmisbaar onderdeel is van hun leven. Er lijkt ook bijna niets te zijn dat de uitgaven hieraan afremt. We zien dat ook terug in de verkoopcijfers van winkels en merken in luxe fashion die op onze marktplaats zijn aangesloten. De coronacrisis heeft nauwelijks impact gehad op de modeuitgaven van deze generaties, waar winkels voor deze groep gelukkig op mee hebben kunnen liften.” 

New Luxury Fashion Monitor 

Luxe draait niet langer alleen om het uitdragen van rijkdom. Het uiten van een bepaalde subcultuur is steeds bepalender geworden in fashion. Hierdoor hebben in de afgelopen jaren sneakers en streetwear ook hun weg gevonden naar de top van de fashion industrie: de opkomst van New Luxury. De New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl biedt inzicht in het shopgedrag van de huidige jonge generatie in Nederland en hun houding ten aanzien van luxe merken en mode. Het onderzoek is uitgevoerd door Qrius in opdracht van Winkelstraat.nl onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 30 jaar.

Over Winkelstraat.nl
In 2012 openden de deuren van Winkelstraat.nl. De producten op Winkelstraat.nl komen van exclusieve boutiques en merken, verspreid door heel Nederland en ook Europa. Jaarlijks zag de online marktplaats voor exclusieve fashion collecties de verkopen met 50 procent toenemen. Inmiddels is Winkelstraat.nl de marktleider voor online luxury fashion shopping gericht op jongeren. Via Winkelstraat.nl krijgen shoppers toegang tot exclusieve collecties van Premium en Luxury Brands. Elke collectie is uniek en aangevuld met een flinke dosis limited editions. De meer dan 40.000 unieke items op Winkelstraat.nl zijn inmiddels afkomstig van honderden (retail)partners uit Europa. Zij maken gebruiken van het ecommerce platform van Winkelstraat.nl om shoppers met één klik toegang te bieden tot exclusieve collecties van meer Premium en Luxury Brands. Het aanbod op Winkelstraat.nl omvat al items uit winkels uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië Groot-Brittannië en België. Winkelstraat.nl is partner van Thuiswinkel Waarborg. Tijdens de Shopping Awards 2020 werd Winkelstraat.nl opgenomen in de top 3 van beste fashion webshops in Nederland. Op Winkelstraat.nl vinden modeliefhebbers de mooiste merken zoals Dsquared2, Gucci, Kenzo, Alexander McQueen, Parajumpers, Airforce, Black Bananas, Reinders, Mason Garments en Filling Pieces.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht