Industry Wire

Geplaatst door Oliver Wyman

Nederlandse supermarkten onderscheiden zich met assortiment versafdeling

• Consumenten percipiëren beperkt verschil in kwaliteit tussen versafdelingen van Nederlandse supermarkten (vier van de vijf consumenten)
• Belangrijkste criteria voor tevredenheid over de versafdeling zijn assortiment (27%), kwaliteit (25%) en productpresentatie (12%)
• Tevreden klant komt 7% vaker terug en geeft 24% meer uit

Amsterdam, 4 april 2019 – In tegenstelling tot andere landen wordt de kwaliteit van verse producten in verschillende supermarkten in Nederland als consistent hoog gepercipieerd. Zo blijkt uit onderzoek naar de consumentenvraag van versproducten in veertien landen, dat slechts 19% van de ondervraagden significant verschil merkt in kwaliteit tussen de versafdelingen van supermarkten in Nederland. Dit staat tegenover 54% in Rusland, 40% in Spanje, 31% in Duitsland, 28% in de VS en 25% in België. Het “Fruit Logistica Trend Report 2019” is uitgevoerd door strategieconsultant Oliver Wyman en gepresenteerd op de Fruit Logistica in Berlijn.

“Het kwaliteitsniveau van verse producten in Nederlandse supermarkten is blijkbaar heel consistent in vergelijking met andere Europese markten. Dit zou gedreven kunnen zijn doordat de Nederlandse supermarktindustrie heel competitief is. Kwaliteit van vers is hier een voorwaarde om te kwalificeren en dus geen onderscheidende factor meer. Consumenten zijn goed geïnformeerd en stellen hoge eisen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, stappen ze over naar de concurrent”, zegt Coen de Vuijst, Partner bij Oliver Wyman.

Assortiment is de belangrijkste factor in bepalen van klant tevredenheid in vers (27% vs. 25% kwaliteit en 12% product presentatie). In tegenstelling tot kwaliteit, is assortiment wel een factor waar de consument sterke verschillen tussen supermarkten ziet en hiermee dus een belangrijkere factor in het bepalen van voorkeur voor een winkel of merk. Om zich te onderscheiden in vers, moeten supermarkten daarom investeren in is het vers assortiment. Investeren loont, aangezien een tevreden klant komt 7% vaker terug en geeft 24% meer uit

Het onderzoek identificeert drie trends waar supermarkten slim op in kunnen spelen. Zo zijn klanten op zoek naar producten die gemakkelijk en gezond zijn. Denk aan voorgesneden groenten, bevroren fruit of vers pakketten. Daarnaast is het voor de klant belangrijk om op emotioneel niveau een connectie te maken met het product, wat resulteert in vertrouwen en loyaliteit. Retailers kunnen dit onder andere doen door de interactie in de winkel te verhogen, zoals door proeverijen, kooklessen of advies. De laatste trend is het winkelen met een zuiver geweten. De consument wil meer weten over de herkomst van het product, de milieu-impact, of het vrij van pesticiden is en of het fair trade is. Supermarkten kunnen hierop aanhaken door lokale en seizoensproducten aan te bieden, door te letten op duurzame verpakkingen of door producten uit te stallen zonder plasticverpakking (ook wel naked food genoemd).

– EINDE –

Noot voor de redactie

Over het rapport
Het Fruit Logistica Trend Rapport 2019, getiteld Surprises in Store, geeft de resultaten weer die voortkomen uit een analyse van surveys ingevuld door 7.000 klanten in 14 landen, in combinatie met diepte-interviews met 20 experts en de expertise van Oliver Wyman.

Over Oliver Wyman
Oliver Wyman is een wereldwijde leider in management consulting en combineert diepgaande branchekennis met gespecialiseerde expertise in strategie, data-analyse, operaties, risicobeheer en organisatietransformatie. Met kantoren in meer dan 50 steden in 30 landen, helpen de 5.000 professionals van Oliver Wyman klanten hun bedrijf te optimaliseren, hun activiteiten en risicoprofiel te verbeteren en hun organisatorische prestaties te versnellen om de meest aantrekkelijke kansen te benutten. Oliver Wyman is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies [NYSE: MMC]. Voor meer informatie kunt u terecht op www.oliverwyman.com. Volg Oliver Wyman op LinkedIn, Twitter en Facebook.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht