Geplaatst door Marcommit

Negen op de tien consumenten heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken

Amsterdam, 28 maart 2018 – 88 procent van de consumenten heeft geen idee wie of welk bedrijf beschikt over hun persoonlijke data. Ondanks de geringe kennis van welke bedrijven over hun persoonsgegevens beschikken, vertrouwt bijna tweederde van de Nederlanders erop dat hun data veilig is bij de bedrijven die deze in hun bezit hebben. Dit blijkt uit onderzoek van securitydienstverlener Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.

“Consumenten hebben opvallend veel vertrouwen in bedrijven met betrekking tot persoonsgegevens. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf moeite voor te doen”, aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. “Bedrijven moeten, zeker met het oog op de Europese GDPR, goed nadenken over de data waarover zij beschikken en dit optimaal beveiligen middels encryptie en andere methodes zoals authenticatie. Daarnaast staan ze voor de uitdaging ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van de aangeboden beveiligingsmaatregelen. Samen sta je sterker in de strijd tegen datalekken. Tegenwoordig is het als bedrijf immers niet meer de vraag of, maar wanneer je gehackt wordt.”

GDPR
Ondanks het in bedrijven gestelde vertrouwen, voelt 40 procent van de consumenten zich nog veiliger door de komst van GDPR. Consumenten verwachten dat de overheid en daarmee GDPR-wetgeving zich richt op het recht om vergeten te worden (32%) en het recht op transparantie over hoe bedrijven persoonsgegevens gebruiken (31%). Een kwart van de Nederlanders wenst vooral inzage in een volledig overzicht van de persoonsgegevens die een bedrijf bewaart, terwijl eenvoudige toegang tot de persoonsgegevens die bedrijven bezitten voor slechts 11 procent relevant is.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn er in opdracht van Gemalto door marktonderzoeksbureau PanelClix 1.050 Nederlandse consumenten ondervraagd. In het onderzoek zijn diverse vragen gesteld over de GDPR.

Over Gemalto
Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) is de wereldleider in digitale beveiliging met een jaaromzet in 2016 van € 3,1 miljard en klanten in meer dan 180 landen. Wij bieden vertrouwen in een steeds meer verbonden wereld. Van beveiligingssoftware tot biometrie en encryptie, dankzij onze technologieën en diensten kunnen bedrijven en overheden identiteiten authenticeren en gegevens beschermen zodat deze veilig blijven. Ook maken wij veilige diensten mogelijk voor persoonlijke en verbonden apparaten, de cloud en wat daartussen ligt. Gemalto’s oplossingen staan centraal in het moderne leven, van betalingen en beveiliging van bedrijfsgegevens tot het internet der dingen. Wij authenticeren mensen, transacties en objecten, versleutelen gegevens en creëren waarde voor software, waardoor onze klanten veilige digitale diensten kunnen aanbieden aan miljarden mensen en apparaten. Onze meer dan 15.000 werknemers zijn actief vanuit 112 kantoren, 43 personaliserings- en gegevenscentra, en 30 centra voor onderzoek en ontwikkeling van software, verspreid over 48 landen.

Ga voor meer informatie naar www.gemalto.com, of volg @gemalto op Twitter.