Nieuw IFS-onderzoek toont aan dat veertig procent van de bedrijven niet is voorbereid op digitale transformatie
IFS, wereldwijd leverancier van enterprise applications, heeft de bevindingen onthuld van een onderzoek onder bijna vijfhonderd senior beslissers in verschillende sectoren, waaronder industrial manufacturing, bouw, detailhandel, olie en gas, automotive, en energie- en nutsbedrijven. Binnen de Benelux geeft 93 procent van de respondenten aan te denken dat digitale transformatie een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt, maar veertig procent daarvan mist een strategie.
Onduidelijke interne verantwoordelijkheid voor digitale transformatie
Het is voor de respondenten onduidelijk wie er verantwoordelijk is voor digitale transformatie. In de Benelux geeft maar liefst 41 procent aan dat niet-C-level-managers verantwoordelijk zijn. De CFO wordt door 56 procent van de respondenten als verantwoordelijk gezien. In andere regio’s ligt dat anders. Respondenten wereldwijd geven aan dat de CEO, CIO, CTO of CFO verantwoordelijk is voor digitale transformatie. Niet-C-level-managers worden buiten de Benelux door slechts achttien procent genoemd.
C-level-managers geven aan dat zij zelf zeggenschap hebben over digitale transformatie. Van de CEO’s vindt 53 procent dat men daarvoor verantwoordelijk is. De bijbehorende percentages van de CFO’s en CIO’s zijn respectievelijk 69 procent en 63 procent. Dit strookt dus niet met het beeld dat de rest van de organisatie heeft.
Hoge prioriteit, geen duidelijke strategie
Wereldwijd geeft 86 procent van de respondenten aan dat digitale transformatie de komende vijf jaar een sleutelrol zal spelen binnen zijn markt. 76 procent geeft aan eerst meer informatie nodig te hebben over digitale transformatie.
Veel bedrijven zijn echter nog niet zover gekomen wat de uitvoering van strategieën betreft: veertig procent van de respondenten geeft aan geen duidelijke strategie te hebben voor digitale transformatie.
Technologieën die digitale transformatie aandrijven
Gevraagd naar hoe belangrijk bepaalde disruptieve technologieën zijn voor digitale transformatie binnen hun betreffende sectoren, gaven respondenten gemiddeld de volgende waarderingen:
(Schaal: 1-100. 1 = onbelangrijk, 100 = zeer belangrijk).
- Internet of Things: 59
- Cloud computing: 59
- Cognitive computing: 55
- Machine learning: 53
- Draagbare technologie: 48
- 3D-printing: 42
- Drone technology: 39
“Dit onderzoek toont aan dat senior managers in grote sectoren het potentieel van digitale transformatie wel inzien, maar nog geen strategie klaar hebben liggen om het daadwerkelijk uit te voeren. Er lijkt ook grote onzekerheid te bestaan over de verantwoordelijkheid voor het in gang zetten van digitale transformatie binnen bedrijven. Bedrijven moeten daarom hun doelen op een rijtje zetten en duidelijke strategieën ontwikkelen om zo optimaal gebruik te maken van digitale transformatie”, zegt Mark Boulton, CMO van IFS.
Over het onderzoek
Bijna vijfhonderd respondenten in meer dan twintig landen werden ondervraagd om meer inzicht te krijgen in hun mening over digitale transformatie. De respondenten bestonden uit senior beslissers (CEO’s, CIO’s, CTO’s, CFO’s, CMO’s etc.) in verschillende sectoren waarmee IFS samenwerkt, waaronder industrial manufacturing, bouw, detailhandel, olie en gas, automotive, en energie- en nutsbedrijven.
Over IFS
IFS™ is wereldwijd een erkend leider in het leveren van enterprise-software op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP), Enterprise Asset Management (EAM) en Enterprise Service Management (ESM). IFS brengt zijn klanten in specifieke sectoren dichterbij hun business, helpt hen zich slagvaardiger te maken om optimaal te kunnen inspelen op veranderingen en voor te bereiden op de toekomst. IFS is een beursgenoteerde onderneming (XSTO: IFS) opgericht in 1983, met meer dan 2.800 medewerkers. IFS ondersteunt meer dan 1 miljoen gebruikers wereldwijd vanuit een netwerk dat bestaat uit lokale vestigingen en een groeiend ecosysteem met partners. Meer informatie is te vinden op: IFSworld.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.