Geplaatst door VMware

Nieuw VMware-onderzoek: Zakelijk succes direct verbonden aan de Digital Employee Experience

Utrecht – VMware, leider in enterprise software, presenteert zijn jaarlijkse rapport over de staat van digital workspace-technologie en de impact die deze heeft op bedrijven. Het onderzoek laat zien dat snelgroeiende bedrijven die investeren in de ‘digital employee experience’ meer kans maken op zakelijke groei, een progressieve werkcultuur hebben, talent kunnen behouden en door werknemers als topwerkgevers worden aangeduid. Aan het onderzoek namen 3.600 respondenten deel uit heel EMEA (waaronder specifiek IT- en HR-professionals) waarvan 200 uit Nederland.

Twee derde van de respondenten in EMEA (66 procent) geeft aan dat de flexibiliteit van digitale tools die nodig zijn voor het werk invloed heeft op hun beslissing om te solliciteren naar een baan of deze te accepteren. Zeker 70 procent zegt dat hun huidige werkgever hier meer werk van zou moeten maken. Deze percentages liggen in Nederland op respectievelijk 64 procent en 72 procent.

Wanneer bedrijven echter de vruchten willen plukken van digital workspace-technologie, is betere samenwerking nodig tussen HR en IT die samen moeten zorgen voor een betere digital employee experience. Onderwijs van werknemers is nodig om de onduidelijkheid weg te nemen over wie verantwoordelijk is voor het bieden van een positieve digitale ervaring aan werknemers. Op EMEA-niveau weet namelijk 49 procent van de werknemer niet of ze zich tot HR of IT moeten wenden voor deze ervaring en 21 procent geeft aan dat dit als een drempel voelt voor een positieve ervaring. In Nederland twijfelt 47 procent over de te nemen route en ervaart 27 procent dit als barrière.

Het onderzoek gaat ook in op hoe onderzochte organisaties die sterk groeien meer digital experience-factoren bieden, waaronder toegang tot een keur aan apparaten (gemiddeld 6), tools, apps en technologie die bijdragen aan het werk van werknemers. Dit in vergelijking met bedrijven die minder groei laten zien (zo’n 3 tot 4 apparaten). Zo zijn bedrijven in EMEA die minder snel groeien, niet snel geneigd personeel op hun eigen apparaat te laten werken (37 procent), toegang te verschaffen tot applicaties die zorgen voor productiviteit vanaf de eerste werkdag (32 procent) en belangrijke zakelijke applicaties (exclusief e-mail) toe te staan op elk apparaat (55 procent). Bij bedrijven die veel groei doormaken liggen deze percentages op respectievelijk 75 procent, 70 procent en 92 procent.

Ondanks dat respondenten verschillende mensen beschouwen als eindverantwoordelijk voor hun digitale ervaring, roept 87 procent van de respondenten in zowel Nederland als in geheel EMEA HR en IT op beter samen te werken. Zeker omdat slechts 21 procent (EMEA) van de werknemers aangeeft dat IT en HR al samenwerken (Nederland 19 procent) en acht van de tien van de respondenten in zowel EMEA als Nederland graag ziet dat HR meer verantwoordelijkheid moet krijgen om de digital experience te bevorderen.

“De conversatie over digitale transformatie focust te vaak nog op alleen technologie en laat een belangrijk ingrediënt voor een winnende strategie achterwege: het aantrekken en behouden van het beste talent. Om de ‘war for talent’ aan te kunnen gaan, maken bedrijven steeds vaker prioriteit van hun employee experience, die een mix omvat van technologie, werkstijl en cultuur”, aldus Leon de Werker, Senior Regional Director Benelux van VMware.

Het bieden van een betere digitale employee experience speelt ook een rol in het sentiment onder het personeel. Nederlandse respondenten die aangeven dat hun organisatie hen in staat stelt op afstand net zo goed te kunnen werken als op kantoor zijn veel vaker geneigd te zeggen dat ze trots zijn op hun organisatie, vergeleken met respondenten die bij organisaties werken die deze vrijheid niet toestaan (73 procent versus 25). Ze geven ook vaker aan dat er een progressieve cultuur heerst binnen het bedrijf (67 procent versus 32 procent), een van de beste werkgevers is (79 procent versus 21 procent) en zorgt voor een goede balans tussen werk en privé (76 procent versus 24 procent).

“Het is erg belangrijk dat we onze werknemers de mogelijkheid geven om een werkomgeving te creëren die het beste bij hen past”, zegt Dirk Eckert, managing director, Individual Solutions and Products bij Deutsche Telekom. “Traditionele waarden die invloed hadden op hoe mensen bedrijven selecteerden, waren altijd een vast contract, een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Nu wordt het steeds belangrijker waar en met welk apparaat je kunt werken, zeker voor jonge mensen.”

Een derde van de respondenten die aangeven dat er uitdagingen zijn bij het bieden van een optimale digitale ervaring zegt dat onwetendheid over wat medewerkers echt willen het grootste obstakel is, gevolgd door het feit dat dit niet wordt beschouwd als zakelijke prioriteit (20 procent). Twee derde van de medewerkers (61 procent) vindt dat hun stem niet wordt gehoord als het gaat om de tools die ze voor hun werk kunnen gebruiken, terwijl 83 procent van de IT-beslissers gelooft dat ze medewerkers juist wel inspraak geven op dit gebied.

“Leiders die zich hebben gecommitteerd aan het verbeteren van de employee experience adopteren vaak een digital workspace, een concept waarin VMware drie jaar geleden een pioniersrol heeft gespeeld. Een digital workspace-platform staat aan de basis van een moderne digitale ervaring, die zeer belangrijk is voor huidige en toekomstige medewerkers en tevens andere zakelijke voordelen biedt”, concludeert De Werker.

Over het onderzoek

In het tweede kwartaal van 2019 zijn 3.600 werknemers (1.800), IT-beslissers (900) en HR-beslissers (900) in EMEA geïnterviewd die gebruikmaken van een computer/smart device voor hun werk. Het aantal respondenten uit de verschillende landen in EMEA bedraagt: UK (600), Duitsland (600), Frankrijk (600), Italië (200), Nederland (200), Rusland (200), Polen (200), Noorwegen (200), Zweden (200), Spanje (200), Verenigde Arabische Emiraten (200) en Saudi Arabië (200). Zij werken in organisaties in de publieke en private sector met 500 of meer werknemers.

——-

Over VMware

VMware software drijft ’s werelds meest complexe digitale infrastructuur. Het compute-, cloud-, mobility-, networking- en security-aanbod van het bedrijf biedt een dynamisch en efficiënt digitaal fundament voor meer dan 500.000 klanten wereldwijd, ondersteund door een ecosysteem van 75.000 partners. VMware, dat zijn hoofdkantoor heeft in Palo Alto, Californië, viert twintig jaar aan baanbrekende innovatie waar bedrijven en de maatschappij van profiteren. Ga voor meer informatie naar: https://www.vmware.com/nl/company.html.