Industry Wire

Geplaatst door Pakkie

Nieuwe betaalverzoek- en bezorgapp Pakkie voorkomt fraude bij online marktplaatsen

500.000 Nederlanders hebben wel eens te maken gehad met oplichting via een online marktplaats. Startup Pakkie wil dat probleem oplossen. Deze betaalverzoek- en bezorgapp combineert betalen via een derdenrekening van Pay.nl met verzenden vanuit 5.500 aangesloten pakketpunten van PostNL, DHL en DPD. Na een succesvolle pilot is Pakkie vanaf vandaag landelijk beschikbaar.

“Iedereen kent het wel. Zodra je geld overmaakt naar een aanbieder op een online marktplaats bekruipt je een ongemakkelijk gevoel. Komt de verkoper onze afspraak na. En als ik juist iets verstuur, krijg ik dan wel echt betaald? Dat probleem lossen we op door zowel de betaling als de verzending samen te voegen in één app. Wij zijn fan van tweedehands handel, omdat dat het milieu spaart. Online tweedehands handel groeit hard, ook steeds meer buiten Marktplaats. Vorig jaar verkochten 2,3 miljoen Nederlanders spullen via Facebook. Om iedereen te bedienen, hebben we deze app bedacht”, aldus Boris Schellekens, een van de bedenkers van Pakkie.

Fraude voorkomen door betaling en verzending in een app

Dit is hoe het werkt: zodra men iets koopt op Facebook of een andere online marktplaats, verstuurt de verkoper de koper een betaalverzoek. Na betaling krijgt de verkoper direct een gefrankeerd verzendlabel en kan het pakket afgeven bij een van de 5.500 aangesloten pakketpunten van PostNL, DHL en DPD. De status van de verzending volg je real time via de Pakkie-app. Als het pakket bezorgd is, dan betaalt Pakkie na twee dagen uit, zodat de koper de tijd heeft om fraude te melden. Pakkie vraag geen extra servicekosten, de kosten voor zending zijn hetzelfde als de reguliere prijzen in de winkel: €6,95 voor een “groot Pakkie” en €4,25 voor een “brievenbus Pakkie”.

Betalen en verzenden in één dienst

In samenwerking met payment provider Pay.nl is Pakkie in Nederland een van de weinige C2C-bevoegd door Currence, de betaalvereniging achter iDeal. Dat betekent dat ze ervoor zorgen dat betalingen tussen consumenten veilig zijn dankzij een ‘derdenrekening’ van Pay.nl. Olaf Kok, general manager van Pay.nl: “Toen Boris mij vertelde over zijn plannen om met Pakkie de betaling en het verzendproces te integreren in één dienst, zag ik dit als kans om onze krachten te bundelen. Door alleen een betaaldienst aan te bieden, blijft er ruimte voor vergissingen of fraude. Dat probleem lossen we nu samen met Pakkie op.”

Over Pakkie

Pakkie is in 2017 opgericht door Boris Schellekens, Pepijn Mulders en Jaap Breeuwer, die het Startupbootcamp E-commerce programma volgden. Het drietal is fan van tweedehands en wil het makkelijker, veiliger en toegankelijker maken. Zie voor meer informatie pakkie.nu.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht