Industry Wire

Geplaatst door ONEforONE

Nieuwe consumentenbeweging voor rechtstreekse ontwikkelingshulp

In Nederland staat het thema duurzaamheid hoog op de publieke en politieke agenda. Er zijn al veel ‘groene’ organisaties, zij leggen de nadruk op milieu. Met de introductie van ONEforONE is er nu ook een sociaal initiatief. In Amerika is het ‘buy one give one’-principe, dat ook door ONEforONE wordt gehanteerd, een enorme trend. Een aansprekend voorbeeld is TOMS Shoes. Bij aankoop van een paar schoenen ontvangt een kind in de derde wereld ook een nieuw paar.

‘Buy one give one’ in Nederland
Wouter Durville, oprichter van ONEforONE, signaleerde de trend en introduceert hem in Nederland. Hij vertelt: “Het ‘buy one give one’-principe speelt in op de behoefte van consumenten om iets concreets te kunnen betekenen voor mensen in ontwikkelingslanden. Als een consument een product bij ONEforONE koopt, fungeren we als een inkooporganisatie die vraag en aanbod aan elkaar koppelt. De consument ontvangt een deel van de bedongen groepskorting. De bijdrage aan het ontwikkelingsland wordt vervolgens gefinancierd met de resterende korting en door sponsoring van de deelnemende bedrijven. Deze sponsoring is vaak onderdeel van hun MVO-beleid. Op deze manier ben je als consument dus niet duurder uit als je bewuste keuzes maakt.”

Niet afhankelijk van subsidies
Om zorg te dragen voor een goede besteding van het beschikbare geld selecteert ONEforONE op elk vlak kritisch de beste partners. Zoals PumpAid voor de bouw van waterputten en ToughStuff voor de ontwikkeling van zonne-energie. Daarnaast is ONEforONE opgezet als een sociale onderneming om zo niet afhankelijk te zijn van subsidies en donaties. Belangrijk nu de nieuwe regering veel bezuinigt op goede doelen. Rob van Rees, algemeen directeur Greenchoice: “De samenwerking met ONEforONE stelt ons structureel en zonder subsidie van de overheid in staat mensen in Afrika van zonne-energie te voorzien. Dit past goed in ons streven naar een duurzame wereld.”

Consumenten gezocht
ONEforONE focust op de eerste levensbehoeftes, zoals energie en water. Drink je kraanwater uit de ONEforONE Waterfles, dan help je iemand aan een leven lang schoon drinkwater. Op termijn heeft ONEforONE de ambitie om het aanbod te verbreden met onder meer de ONEforONE Zorgverzekering. Hierbij wordt een moeder met HIV in Afrika gratis meeverzekerd bij je zorgverzekering. Om zorgverzekeraars en andere bedrijven over te kunnen halen om mee te doen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk consumenten zich bij ONEforONE aansluiten. Dat kan al door je e-mailadres achter te laten op de website. Dat er draagvlak is voor ONEforONE blijkt uit bijna 3000 volgers die de organisatie via Facebook aan zich heeft weten te binden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht