Nieuwe technologie voor betalen met iDEAL via mobiel

Payment Service Provider Pay.nl heeft een nieuwe technologie ontwikkeld waarmee via mobiele apparaten met iDEAL afgerekend kan worden door het scannen van een QR-code of via een link per SMS of per e-mail. Hierdoor kan iedereen met een rekening van een Nederlandse bank een bestelling plaatsen vanaf de computer en afrekenen via de mobiele App. De Random Reader van de Rabobank en de TAN-codes van ING worden daarmee overbodig in het online betaalproces. Pay.nl streeft met deze nieuwe techniek de grote Nederlandse banken voorbij, die al jaren werken aan laagdrempelige oplossing voor het betalen via de mobiele App. Pay.nl besloot daar niet op te wachten en nam de touwtjes in eigen handen. Met als resultaat een nieuwe betaaltechnologie voor iDEAL.
Bestellen vanaf computer en betalen via mobiel
Sinds het derde kwartaal van 2013 maken grote banken zoals Rabobank en ING Bank het mogelijk om via een mobiele Apps een betaling met iDEAL te verrichten. Alleen moet de bezoeker dan ook de order vanaf een mobiel apparaat plaatsen. Met de nieuwe technologie van Pay.nl kan de order vanaf een apparaat zoals de computer worden geplaatst en de betaling ervan via de mobiele App. Rekeninghouders van Rabobank en de ING Bank kunnen hierdoor zonder het gebruik van een Random Reader of TAN-code de betaling afronden. Wanneer iemand kiest voor betalen via iDEAL, biedt Pay.nl de keuze om de betaling online of via de mobiele App te verrichten. Als de keuze uit gaat naar betalen per App, dan verschijnt er een QR-code in het scherm. Met de mobiele telefoon of tablet wordt die code gescand. Direct daarna opent de App van de gekozen bank. Na login met de pincode kan de betaling met één druk op de knop worden afgerond. Meteen daarna verschijnt op computer en het gebruikte mobiele apparaat de bevestigingspagina van de website. Heeft de bezoeker geen QR scanner op zijn mobiel? Dan kan hij ook kiezen voor SMS of e-mail. Via een SMS of e-mail bericht ontvangt hij dan een betaal link. Zodra hij vanaf zijn mobiel op die link klikt, opent de APP van de bank en kan de betaling via het mobiele apparaat worden afgerond. “Vanwege de stijgende lijn in het aantal mobiele betalingen, hebben we in 2013 de betaalschermen van diverse betaalopties geoptimaliseerd voor mobiel. Toch ontbrak naar ons idee nog steeds de verbinding tussen online en mobiel. Met deze nieuwe technologie willen we daar verandering in brengen”, aldus Olaf Kok, General Manager bij Pay.nl.
Scheidingslijn tussen online en mobiel vervaagt
Pay.nl is met deze nieuwe vinding de eerste partij die zijn ideeën weet om te zetten in werkbare, veilige technologie voor het verwerken van een iDEAL betaling vanaf mobiele apparaten in combinatie met een QR-code, SMS of e-mail. “Een apparaat zoals de random reader heb je niet altijd bij de hand. Vooral bij kleinere orderbedragen zorgt dit voor onafgeronde betalingen en daarmee misgelopen orders. Met deze techniek kan een order direct via de mobiele App worden betaald. Ook als de order vanaf een apparaat wordt geplaatst. Zo kunnen we de webwinkelier helpen het aantal onafgeronde iDEAL betalingen te verminderen.” zo stelt Kok.
Beveiliging met eigen pincode
De wijze waarop een iDEAL betaling online wordt afgerond, is afhankelijk van de beveiligingsmethode van de bank. De Rabobank maakt voor de authenticatie van de rekeninghouder gebruik van de random reader en ING werkt met TAN-codes. Het verlenen van toegang tot de mobiele App regelen beide banken op dezelfde manier, via een zelf gekozen pincode. De rekeninghouder krijgt alleen met die pincode toegang tot de rekeninginformatie op zijn mobiel. Afhankelijk van de App instellingen kan de rekeninghouder het bedrag direct afrekenen, na het invoeren van die pincode. In sommige gevallen vraagt de bank alsnog om een extra verificatie via de random reader of een TAN-code. Bijvoorbeeld bij grote bedragen of bepaalde instellingen.
Uitbreiding diensten van Payment Provider
Sinds 1998 biedt Pay.nl oplossingen aan op het gebied van online betalen. Bij de start van de onderneming lag de focus voornamelijk op telefonische betalingen. Met de intrede van e-commerce heeft Pay.nl zich ontwikkeld tot een zogeheten Payment Service Provider (PSP). Het bedrijf biedt verschillende online betaalopties aan en koppelingen met diverse e-commerce systemen. Per vandaag komt daar ook een oplossing bij voor het bestellen via de computer en het betalen via iDEAL vanaf de mobiele telefoon. “Naar ons idee kan de e-commerce wel meer vernieuwende oplossingen gebruiken en dat is waar we iets waar we ons het komende jaar in zullen bewijzen”, aldus de heer Kok.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.