Industry Wire

Geplaatst door Triangle PR

Het nieuwe verpakkingstijdperk

Tegenwoordig shopt 70% van de Nederlanders online. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de retail, maar ook voor de verpakkingsindustrie. Een verpakking is online vrijwel niet relevant, terwijl het in een fysieke winkel juist bepaalt of de consument een product uit het schap pakt. Omgekeerd is de online retail druk met het zoeken naar de beste verzendverpakkingen, waar de traditionele tak zich slechts hoeft te bekommeren over het vragen van een vergoeding voor plastic tasjes of het overstappen naar een ander alternatief.

Amsterdam – Oktober 2016 – Bij het aanschaffen van een product wordt in eerste instantie niet nagedacht over het effect dat een verpakking op het koopgedrag heeft. Toch bepaalt het in veel gevallen of een product wordt gepakt, gelezen en gekocht. In een winkel gaat dit vanzelf, maar bij e-commerce werkt het anders. Online wordt vaak de verpakking niet eens vertoond, maar het product zelf. Dat vergt voor alle betrokken (zakelijke) partijen een nieuwe en vaak dubbele aanpak.

De eerste indruk telt zwaar
Uit recent onderzoek van TU Delft is gebleken dat consumenten de kwaliteit van voedsel hoger waarderen wanneer deze in een duurzame verpakking zit. Dit bewijst dat de verpakking meer zegt dan het product zelf. Maar hoe onderscheidt een merk zich dan als de verpakking niet zichtbaar is, zoals bij sommige webshops? Ook dan draait het om de eerste indruk. Fotografie en design moeten ervoor zorgen dat een product van het scherm spat en de consument tot aankoop overgaat. Maar ook bij een online verkoop stopt het niet bij de betaling. Het product moet dan nog naar de koper, waar wederom de verpakking en eerste indruk van groot belang zijn. Social media staat vol met klachten over slechte verpakkingen, waarbij een te grote verzenddoos als grootste ergernis wordt gezien. Voor bedrijven valt hier nog veel te winnen.

Ivo Horn van Packaging Innovations legt uit: “Bedrijven zien verzendverpakkingen momenteel als must en denken er vaak niet verder over na. Als zij dit gaan zien als laatste contactmoment met de consument, kunnen zij het inzetten als marketingtool. Sommige modemerken doen dit al. Het te leveren pakket wordt daarmee een cadeautje en waar iedereen blij van wordt bij ontvangst. Maar nog belangrijker is misschien wel dat met de juiste verpakking kosten bespaard kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de te grote verzenddozen. Deze nemen onnodig ruimte in beslag, zowel in de opslag als tijdens het transport. Als bedrijven passende verpakkingen gebruiken is er minder ruimte nodig, wat kosten bespaart en beter is voor het milieu. Het is niet moeilijk, maar een mindset die even om moet bij velen”.

De toekomst
Door de groei van online aankopen worden merken gedwongen meer na te denken over verpakkingen dan ooit te voren. Voor de verpakkingsbranche betekent dit dat er andere oplossingen gewenst en nodig zijn. Deze veranderingen zullen bijdragen aan de mogelijkheid innovaties op verpakkingsgebied tot leven te laten komen. Waar creatieve toepassingen voorheen niet nodig waren, staat de markt er nu juist om te springen. Alles wordt steeds slimmer en duurzamer, zo ook verpakkingen. Hierdoor beleeft deze sector een interessante periode waar enorme groeikansen liggen. Is dit het nieuwe verpakkingstijdperk?

Packaging Innovations wordt gehouden op 23 en 24 november 2016 in Taets Art and Event Park. Een van de onderwerpen die tijdens dit evenement zal terugkomen is Smart Packaging. Dit event is echter uitsluitend toegankelijk voor business professionals. Voor meer informatie kijk op www.packaging-innovations.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht