Industry Wire

Geplaatst door Netwerven

Nieuwe werkenbij-site NS gelanceerd door Netwerven

Sinds 22 augustus 2013 heeft NS een nieuwe werkenbij-site, te bewonderen op https://werkenbijns.nl/. De website is gebouwd op het WordPress Recruitment Framework van Netwerven. In de WordPress-omgeving worden de vacatures vanuit de webservice van het ATS van OTYS ingeladen, en wordt de website aan het ATS gekoppeld.

Door het consequent doorvoeren van een duidelijke navigatie structuur, goede url’s en meta’s is de site goed vindbaar. NS wordt gemeten met het nieuwe Universal (Google) Analytics, en maakt gebruik van E-Commerce tracking waardoor de reis van een sollicitant/ bezoeker volledig inzichtelijk wordt gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld per werkgebied of formule zien wat de gemiddelde wervingskosten zijn, maar ook wel kanalen zijn gebruikt in de totale reis van eerste bezoek tot uiteindelijke sollicitatie. De laatste conversie is daarmee steeds minder van belang; hoe ga je kandidaten laten wennen aan het idee dat NS een potentiële werkgever is, met onverwachte vakgebieden en ook perfect passende mogelijkheden. Solliciteren is immers een beslissing met een mogelijk hoge impact op het persoonlijke leven. Inzicht in de manier waarop die reis verloopt en welke informatiebehoefte op verschillende momenten bestaat, kan NS helpen om de doelgroep nog beter van dienst te zijn.

Een bezoeker is nog geen sollicitant, en een sollicitant nog geen geschikte kandidaat etc. Een kandidaat is ook al lang niet meer iemand die braaf op zijn desktop de url in typt, en gelijk solliciteert. Een groot deel van bezoekers komt via andere kanalen zoals Google of jobboards binnen. Deze bezoekers nemen vaak niet de ouderwetse voordeur, de homepage, maar stappen (meerdere keren) via een zijdeur naar binnen, bijvoorbeeld een vacature-detailpagina. De informatiebehoefte is dan waarschijnlijk breder dan alleen de vacaturetekst. Je wilt ook graag weten waar je komt te werken, en met wie. Daarom wordt ook context geboden bijvoorbeeld, van het bedrijfsonderdeel of de winkelformule waar je gaat werken.

De gemiddelde bezoeker van een werkenbij-site wordt steeds mobieler. Gemiddeld bevindt een ruime 20% van bezoekers zich op een mobiel apparaat, dat wil zeggen, tablet of mobiel (smartphone). Bij NS is inmiddels gebleken dat het bezoek via smartphone groter is dan tablet. De nieuwe recruitmentsite schaalt daarom automatisch mee met de grootte van de browser. Zodra de browser te klein wordt om alle informatie te tonen, zal deze een deel achter een klik verbergen of onder elkaar in plaats van naast elkaar zetten. Een mobiele gebruiker heeft zo wel de complete ervaring van de website, maar krijgt minder beeldvullende informatie aangereikt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht