Industry Wire

Geplaatst door Glasnost

Het Noordbrabants Museum opent digitaal met virtuele rondleiding

‘s-Hertogenbosch / Amsterdam, 3 april 2020 – Het Noordbrabants Museum opent haar deuren voor een digitaal bezoek vanuit de eigen huiskamer. Vanwege het coronavirus is Het Noordbrabants Museum voorlopig helaas gesloten. Om in deze tijd toch beschikbaar te zijn voor het publiek, opent het museum de virtuele deuren. Glasnost werd ingeschakeld door het museum voor het concept en ontwikkelde in korte tijd een interactieve rondleiding voor de website van Het Noordbrabants Museum, waar onder andere werken van Vincent van Gogh te zien zijn.

Samenwerking met Glasnost
Het Noordbrabants Museum wil uiteraard voor hun vaste, trouwe en nieuwe bezoekers zichtbaar zijn, voornamelijk om wisseltentoonstellingen die momenteel te zien zijn aan het publiek te kunnen tonen. De keuze voor het ‘digitaliseren’ van het museum was dan ook snel gemaakt. In het proces is Glasnost aangehaakt om mee te denken over een creatieve uitvoering. De focus hierbij lag op gastvrijheid en laagdrempeligheid, omdat het museum de bezoekers het gevoel wil geven écht bij ze binnen te stappen. Het resultaat is de interactieve rondleiding, waarbij niet alleen het verhaal van de collectie tot leven komt, maar ook het bijzondere pand en waar Het Noordbrabants Museum voor staat.

Stella Nulens, Hoofd marketing en communicatie van Het Noordbrabants Museum: “De deuren van ons museum moesten dicht, dat was slikken. Maar daarna ging meteen de knop om. Wat kunnen we onze bezoekers wèl bieden? Samen met Glasnost lag er binnen één dag een passend concept en een haalbaar plan. Ze snapten meteen waar we heen wilden. Dankzij hun enthousiasme, de korte lijnen, goede dosis humor en keihard werken stappen onze bezoekers vanaf vandaag digitaal ons museum binnen.”

Christian Brienen, creative producer Glasnost: “Een prachtig project om aan te werken! We hadden één dag om heel Het Noordbrabants Museum op camera vast te leggen, met de extra uitdaging om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Dankzij een nauwe samenwerking met het museum, een strakke planning en korte lijntjes met onze video partner, kunnen we Nederland alsnog van prachtige kunst en de Brabantse gastvrijheid voorzien. En we hebben er zelf ook nog veel van opgestoken!”

Interactieve rondleiding
In een interactieve video neemt theatermaker en presentator Lucas De Man de kijker mee door het museum. Ondanks de gesloten deuren, stap je vanuit je huiskamer zo Het Noordbrabants Museum in. Lucas geeft samen met experts uitleg over de vaste collectie en wisseltentoonstellingen, waaronder bijvoorbeeld ‘De Pastorie’ van de uit Noord-Brabant afkomstige Vincent van Gogh en Jan Sluijters. De kijker kan zelf kiezen voor verdieping door middel van keuzemogelijkheden.

De volledige rondleiding door Het Noordbrabants Museum is te volgen op www.hnbm.nl/tour.

Credits
Klant: Het Noordbrabants Museum
– (Online) Marketing: Stella Nulens, Charlotte Zwaan en Yvonne Keulaars
Creatief concept en PR: Glasnost
– Strategie: Wouter Glaser, creatief concept: Christian Brienen, Account & PR: Xanne Liebregts, Beau Moesman, Lizzy van der Hofstad
Videoproductie: FOUR CREATING

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht